مقایسه ی کارایی تشخیصی امتیاز آلوارادو و سونوگرافی در موارد آپاندیسیت حاد: یک مطالعه مقطعی تحلیلی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

آپاندیست حاد یکی از شایع ترین علل درد شکمی و از فوریت های جراحی مراجعین بخش اورژانس است. تشخیص صحیح و به هنگام آپاندیسیت و به دنبال آن اقدام به موقع و مناسب می تواند میزان مرگ و میر و ناتوانی ناشی از آن را به طور چشمگیری کاهش دهد. با توجه به شیوع بالای موارد آپاندکتومی منفی، هدف اط مطالعه ی حاضر، مقایسه ی کارایی تشخیصی امتیاز آلوارادو و سونوگرافی در موارد آپاندیسیت حاد بود.

روش مطالعه

این مطالعه ی مقطعی تحلیلی بر روی بیماران مراجعه کننده به اورژانس بیمارستان بعثت همدان طی سال 1398-1397 که با تشخیص نهایی آپاندیسیت حاد تحت عمل جراحی آپاندکتومی قرار گرفته بودند، انجام شد. داده های این مطالعه با روش بررسی پرونده ها جمع آوری شد و نمونه گیری با روش در دسترس انجام شد. داده های استخراج شده از پرونده ی بیماران شامل علایم و نشانه های معاینه بالینی، یافته های آزمایشگاهی، نتیجه ی سونوگرافی و یافته های پاتولوژی بعد از عمل جراحی آپاندکتومی بود. نمره ی آلوارادو بر اساس یافته های بالینی و آزمایشگاهی محاسبه شد. نتیجه نهایی نمره دهی آلوارادو و سونوگرافی با نتیجه گزارش پاتولوژی به عنوان استاندارد طلایی مقایسه و تجزیه، تحلیل شد و شاخص های حساسیت، اختصاصیت، ارزش اخباری مثبت، ارزش اخباری منفی و دقت محاسبه گردید.

یافته‌ها

از 100 بیمار مورد بررسی 51 نفر زن و 49 نفر مرد بودند. میانگین سن بیماران 99/13 ± 24/24 سال بود. در مقایسه با گزارش پاتولوژی حساسیت، اختصاصیت، ارزش اخباری مثبت، ارزش اخباری منفی و دقت معیار آلوارادو در تشخیص آپاندیسیت حاد به ترتیب 9/92%، 0/75%، 8/89%، 3/33 و 5/84% و برای به ترتیب سونوگرافی 0/60%، 0/50%، 5/89%، 0/15% و 8/58% بود.

نتیجه‌گیری

در بیماران مشکوک به آپاندیسیت حاد، معیار آلوارادو در تصمیم گیری های کلینیکی آپاندیسیت حاد بسیار کمک کننده است و کارایی تشخیصی آن بیش تر از سونوگرافی است. با این حال با کمک گرفتن از هر دو روش تشخیصی، ممکن است دقت تشخیصی افزایش یابد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
11
لینک کوتاه:
magiran.com/p2440254 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!