ارتباط دلبستگی مادر به جنین با اضطراب و عوامل جمعیت شناختی زنان نخست زا با بارداری پرخطر

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

با وجود نتایج ضد و نقیض در مطالعات مبنی بر ارتباط رفتارهای دلبستگی مادر به جنین و اضطراب در بارداری های پرخطر، هدف مطالعه حاضر تعیین ارتباط دلبستگی مادر به جنین با اضطراب و مشخصات جمعیت شناختی زنان نخست باردار با بارداری پرخطر بود.

روش بررسی

در این مطالعه مقطعی 200 زن باردار مبتلا به پره اکلامپسی، فشار خون بالا و پره ترم در دو درمانگاه پره ناتال بیمارستان منتخب وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ایرا ن در سال 98 وارد مطالعه شدند. روش نمونه گیری تصادفی ساده بود. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسش نامه مشخصات فردی و مامایی، پرسش نامه دلبستگی مادر به جنین کرانلی و اضطراب بارداری وندنبرگ بود. تجزیه وتحلیل داده ها با نسخه 16 نرم افزار SPSS با استفاده از آزمون تی مستقل، آنالیز واریانس و ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی انجام شد. 

یافته ها

 میانگین دلبستگی مادر به جنین در زنان شرکت کننده 26/68±85/12 بود که در سطح متوسط گزارش شد. میانگین نمره اضطراب زنان 20/34±196/66 بود که از میانه ابزار بیشتر مشاهده شد. بین نمره کل دلبستگی مادر به جنین با نمره کل اضطراب زنان همبستگی آماری معنادار وجود داشت (0/001>P). بین تحصیلات زنان باردار و همسران آن ها، حمایت همسران از زن باردار و برنامه ریزی برای بارداری با دلبستگی مادر به جنین و اضطراب، رابطه معنادار و معکوس وجود داشت (0/001>P).

نتیجه گیری

تحصیلات کمتر مادران باردار و عدم برنامه ریزی برای باردار شدن، حمایت کمتر همسران از زن باردار، موجب دلبستگی بیشتر آن ها به جنین شده بود و این مادران در مواجهه با بارداری پره خطر نگرانی بیشتری داشتند. تلاش های مراقبین سلامت باید برای مراقبت های بارداری در این گروه از زنان با کیفیت بالاتر و با اختصاص مدت زمان مشاوره بیشتر باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
46 تا 59
لینک کوتاه:
magiran.com/p2440706 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!