واکاوی همکاری های نوآورانه در طول زنجیره ارزش صنعت داروهای زیستی در ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

بازار داروهای زیستی در جهان به سرعت در حال رشد بوده و در کشور ما نیز سهم این نوع داروها در حال افزایش است. تحقیق، توسعه، تولید و فروش این نوع داروها دارای ریسک و هزینه بالا و نیازمند زمان طولانی است. از همین رو، شرکت های جهانی به سمت همکاری های فناورانه و نوآورانه روی آورده اند. در ایران اما، موضوع همکاری های میان شرکت های داروساز زیستی جا نیفتاده است.

روش پژوهش: 

به منظور شناسایی شیوه های همکاری بازیگران این صنعت در طول زنجیره ارزش، پژوهش حاضر تلاش کرده است با روش مطالعه دو موردی در دو شرکت سیناژن و روناک دارو، به ترسیم بازیگران در هر یک از حلقه های زنجیره بپردازد. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و در پارادایم تفسیری انجام گرفته است به نحوی که با استفاده از استراتژی مطالعه چند موردی، تلاش شده است شیوه های همکاری فناورانه میان بازیگران مختلف در طول زنجیره ارزش شناسایی شوند. مصاحبه های انجام گرفته با هر یک از مصاحبه شوندگان مشتمل بر 13 سوال اصلی و در قالب مصاحبه نیمه ساختار یافته بوده است.

یافته ها:

 نتایج این تحقیق نشان می دهد هر چند همکاری های مناسبی میان بازیگران این صنعت برای تولید دارو شکل گرفته است. لکن این همکاری ها بیش از آن که در راستای توسعه فناوری و ارتقاء توانمندی های تحقیقاتی و توسعه داروی جدید باشد، در جهت توسعه بازار یا تولید داروهای بیوسیمیلار بوده است. همچنین علی رغم شکل گیری معدودی همکاری های فناورانه میان شرکت ها در این صنعت، که کمبود شرکت های تخصصی مانند شرکت های متخصص کارآزمایی بالینی و شرکت های کوچک زیست فناور، نقایص قانونی مانند ضعف های قانون تجارت برای ادغام و اکتساب شرکت ها و ضعف استفاده از ابزارهای توسعه صادرات، از جمله مهم ترین مشکلات پیش پای ارتقاء همکاری های فناورانه میان شرکت های این صنعت هستند.

نتیجه گیری:

 شرکت های داروساز زیستی ایرانی عموما دانش تولیدی خود را از مسیر مهندسی معکوس و برای تولید داروهای بیوسیمیلار کسب نموده و تا مراحل توزیع و خدمات پس از فروش را نیز خود انجام می دهند.

زبان:
فارسی
صفحات:
41 تا 64
لینک کوتاه:
magiran.com/p2441602 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!