تاثیر تزریق کورتیکواستروئید با و بدون نیدل شدن بر شدت درد بیماران مبتلا به آرنج تنیس بازان: یک مطالعه ی کارآزمایی بالینی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

آرنج تنیس بازان به وضعیتی اطلاق می شود که به دلیل اکستانسیون بیش از حد مچ، درد در قسمت خارجی آرنج احساس می گردد. مطالعه ی حاضر با هدف مقایسه ی تاثیر روش درمانی تزریق موضعی کورتیکواسترویید به تنهایی و یا همراه با نیدل شدن بر روی شدت درد بیماران انجام شد.

روش ها

در این مطالعه که از نوع کارآزمایی بالینی می باشد، 90 بیمار (45 نفر گروه شاهد و 45 نفر گروه مورد) با آرنج تنیس بازان مورد مطالعه قرار گرفتند. در گروه مورد، تزریق موضعی کورتیکواسترویید همراه با نیدل شدن (حرکات متناوب سرسوزن جهت زخمی کردن کورتکس استخوان در منشاء عضله ی اکستنسور کارپی رادیالیس برویس) و در گروه شاهد، تزریق کورتیکواسترویید به تنهایی انجام گرفت. در نهایت با استفاده از مقیاس آنالوگ بصری، نمره ی درد قبل از شروع درمان و سه و شش ماه بعد از درمان بین دو گروه مقایسه گردید.

یافته ها

میانگین سن در گروه مورد، 7/93 ± 45/17 سال و در گروه شاهد، 6/23 ± 46/62 سال بود که اختلاف مشاهده شده از نظر آماری معنی دار نبود. مقایسه ی شدت درد در دو گروه نشان داد، نمره ی شدت درد در گروه مورد در مقایسه با گروه شاهد به طور معنی داری کمتر بود که بعد از تعدیل اثر سن و جنسیت، این ارتباط همچنان معنی دار باقی ماند. تغییرات نمره ی شدت درد در طی زمان های مختلف مطالعه در گروه های مورد مطالعه از نظر آماری معنی دار نبود.

نتیجه گیری

نتایج نشان داد، تزریق موضعی کورتیکواسترویید به همراه نیدل شدن بیمار در مقایسه با تزریق کورتیکواسترویید به تنهایی، در کاهش شدت درد موثرتر می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
202 تا 208
لینک کوتاه:
magiran.com/p2442591 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!