ارزیابی تنوع برخی از شاخص های فیتوشیمیایی و اثرات ضدباکتریایی در عصاره ارقام ایرانی گل داوودی (Dendranthema morifolium Ramat.)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

گل داوودی به دلیل حضور ترکیبات زیستی و آنتی اکسیدانی، فعالیت ضدباکتری، ضد التهاب و ضد ویروسی در ارقام مختلف به عنوان یکی از گیاهان دارویی در عرضه جهانی محسوب می گردد. در این آزمایش، 25 رقم گل داوودی از نظر درصد اسانس، شاخص آنتی اکسیدانی، میزان فنول و فلاونویید کل و اثرات ضدباکتریایی در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی در مزرعه تحقیقاتی دانشگاه لرستان در سال 1395 مورد بررسی قرار گرفت. نتایج تجزیه واریانس نشان داد که ارقام داوودی مورد مطالعه از نظر شاخص آنتی اکسیدانی به روش DPPH، میزان فنول و فلاونویید کل دارای تفاوت معنی داری در سطح احتمال یک درصد بودند. بر اساس نتایج به دست آمده در میان ارقام مختلف میزان کل ترکیبات فنلی بین 90/47-52/14 میلی گرم گالیک اسید بر گرم وزن خشک، میزان فلاونویید کل بین 62/55-91/11 میلی گرم کویرستین در گرم وزن خشک  و IC50 بین 228-54 میکروگرم بر میلی لیتر متغیر بودند. بیش ترین میزان فنل کل در ارقام آوادیس و دیلا (90/47-86/45 میلی گرم بر گرم وزن خشک) و رقم یاسمین (52/14 میلی گرم بر گرم وزن خشک) کمترین مقدار را داشت. همچنین از نظر مقدار فلاونویید کل، ارقام گلنار و فرحناز به ترتیب با 62/55 و 01/53 میلی گرم کویرستین بر گرم دارای بیش ترین میزان فلاونویید کل بودند. تجزیه خوشه ای همه ارقام مورد مطالعه را به پنج گروه تقسیم بندی نمود. درصد اسانس در میان ارقام مختلف بین 41/0 تا 62/0 درصد متغیر بود و تنوع بالایی نیز از نظر میزان اسانس در ارقام مورد مطالعه مشاهده شد. همچنین در این مطالعه ارقام پریدخت، ثنا و اشرف از لحاظ شاخص آنتی اکسیدانی و ضدباکتریایی مورد بررسی و ارقام فرحناز و المیرا2 از نظر میزان اسانس تولیدی برتر از سایر ارقام موجود ظاهر شدند. بنابراین می توان انتظار داشت تلاقی ارقام اشرف، ثنا و پریدخت با گروه پنجم بتواند ارقام موجود در این گروه را به لحاظ میزان ترکیبات زیستی، آنتی اکسیدانی و ضدباکتریایی ارتقا بخشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
149 تا 161
لینک کوتاه:
magiran.com/p2443361 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!