بررسی کاربرد پودر برگ انجیر به صورت معمولی و اصلاح شده اسیدی به عنوان جاذب زیستی در حذف فلز سنگین کروم شش ظرفیتی از محلول های آبی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

یکی از مشکلات زیست محیطی نگران کننده آلودگی فاضلاب های شهری و صنعتی به ترکیبات سمی فلزات سنگین از جمله فلز کروم می باشد. با توجه به اثرات مخرب فلز کروم و عدم تجزیه پذیری، حذف آن از اهمیت بالایی برخوردار است. روش جذب سطحی با استفاده از جاذب های زیستی ارزان قیمت، روشی موفق است که در دهه اخیر مورد توجه قرارگرفته است. در این تحقیق اثر پودر برگ خشک شده انجیر به عنوان یک جاذب زیستی ارزان قیمت به دو صورت معمولی و اصلاح شده با اسید نیتریک، بر حذف فلز کروم شش ظرفیتی از محلول آبی سنتتیک بررسی شده است.

روش بررسی

در این مطالعه بررسی آزمایشگاهی شامل محلول سازی کروم شش ظرفیتی انجام شده و سپس به منظور مطالعه اثر پارامترهای مختلف محلول و جاذب شامل pH محلول، زمان تماس، غلظت محلول و وزن جاذب، با دستگاه جذب اتمی مقدار ثانویه غلظت کروم اندازه گیری و مقایسه شده است.

یافته ها

برای جاذب معمولی 2=pH، غلظت اولیه 200 میلی گرم بر لیتر، غلظت جاذب 40 گرم بر لیتر و زمان تعادل 120 دقیقه به عنوان پارامترهای بهینه و برای جاذب اصلاح شده 3=pH ، غلظت اولیه 300 میلی گرم بر لیتر، غلظت جاذب 40 گرم بر لیتر و زمان تعادل 120 دقیقه به عنوان پارامترهای بهینه حاصل شدند که درصد جذب حداکثر کروم شش ظرفیتی از محلول در حالت اول 33/54% و در حالت دوم 50/91% بودند. همچنین با بررسی ایزوترم ها و سینتیک جذب مشخص گردید که جذب کروم در هر دو حالت از ایزوترم لانگمویر (942/0= R2برای معمولی و 975/0=R2 برای اصلاح شده) و سینتیک شبه درجه دوم (976/0= R2 برای معمولی و 982/0= R2 برای اصلاح شده) پیروی می کند.

نتیجه گیری

حذف موثرتر کروم با استفاده از جاذب اصلاح شده در مقایسه با جاذب معمولی و مطالعات قبلی، نشان دهنده مناسب بودن پودر برگ انجیر اصلاح شده به عنوان جاذب کروم شش ظرفیتی می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
86 تا 97
لینک کوتاه:
magiran.com/p2444176 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!