تبیین عوامل تاثیرگذار سلامت محور بر نهادینه سازی ورزش در خانواده های ایرانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

خانواده، اولین نهاد اجتماعی است که  ورزش به عنوان پدیده اجتماعی می تواند در سایه این واحد کوچک نهادینه شود. هدف از پژوهش حاضر تبیین عوامل تاثیرگذار سلامت محور بر نهادینه سازی ورزش در خانواده های ایرانی

روش بررسی

پژوهش حاضر با پارادایم تفسیری و منطق استقرایی با رویکرد کیفی به دنبال کشف مقوله‎ های اصلی و فرعی بوده است، از مصاحبه با به کارگیری 7 سوال باز و نیمه ساختاریافته برای جمع آوری اطلاعات استفاده شده است. صاحب نظران در حوزه مدیریت ورزشی به عنوان مشارکت کننده در پژوهش به صورت هدفمند و گلوله برفی انتخاب شدند و ملاک انتخاب صاحب نظران داشتن شناخت و آگاهی نسبت به ادبیات موضوع و توسعه ورزش سلامت محور در خانواده ها بوده است، پس از انجام هر مصاحبه بلافاصله پیاده سازی و استخراج داده ها به صورت هم زمان انجام گرفت و در نهایت با بررسی مصاحبه ها، در مصاحبه 21 مقولات به اشباع نظری رسید و برای اطمینان تا مصاحبه 23 ادامه یافت و با روش تحلیل محتوا و به کارگیری شیوه کدگذاری به تجزیه و تحلیل داده ها پرداخته شد.

یافته ها

165 کد اولیه استخراجی در قالب 41 مقوله فرعی و 11 مقوله اصلی شامل سیاست در ورزش، حمایت مالی، عوامل زیرساختی، پیشگیری و سلامت، توسعه ورزش بانوان، جریانات مدنی ورزش، توسعه ورزش تربیتی، نگرش فرهنگ ساز، فناوری سلامت جو، وضع قوانین حمایتی و تشویقی، مدیریت و برنامه ریزی دسته بندی شدند.

نتیجه گیری

نتایج به سیاست گذاران ورزش کشور در راستای تثبیت فرهنگ پیشگیری و حفظ سلامت جسمانی و روانی خانواده ها کمک شایانی خواهد کرد و با برنامه ریزی ملی، توسعه پایدار در راستای داشتن افراد سالم، با نشاط و اثربخش را محقق می نماید.

زبان:
فارسی
صفحات:
43 تا 56
لینک کوتاه:
magiran.com/p2444179 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!