تاثیر شش هفته تمرین اجباری و اختیاری پیش آماده سازی بر بیان برخی مولکول های چسبان موثر بر نفوذپذیری سد خونی-مغزی در موش های ام اس روش EAE

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

حدود 5/2 میلیون نفر در سراسر جهان به مولتیپل اسکلروزیس، بیماری مزمن عصبی-التهابی مغز و نخاع، مبتلا هستند که علت شایع ناتوانی جسمی جدی در جوانان، به ویژه زنان است. هدف از این تحقیق بررسی تاثیر فعالیت اختیاری و اجباری پیش از القای EAE بر بیان مقادیر مولکول های چسبان (ICAM-1 و VCAM-1) موثر بر نفوذپذیری سد خونی-مغزی در موش های ماده C57BL/6 است.

روش ها

40 سر موش ماده C57BL/6 با وزن 2±18گرم و سن 1±7 هفته به روش تصادفی ساده به چهار گروه فعالیت اجباری (12=n)، فعالیت اختیاری (12=n)، کنترل EAE (8=n) و کنترل سالم (8=n) تقسیم شدند. برای اجرای فعالیت اجباری، موش ها فعالیت شنا را به مدت 30 دقیقه پنج روز در هفته و در طول شش هفته انجام دادند. همچنین برای اجرای فعالیت اختیاری موش ها یک ساعت در روز و پنج روز در هفته به مدت شش هفته در قفسی به یک چرخ گردان دسترسی پیدا کردند. پس از اتمام دوره تمرین بیان ژن ICAM-1 و VCAM-1 به روش RT-PCR اندازه گیری شد. در تجزیه وتحلیل داده ها برای تعیین اختلاف داده ها در بین گروه ها از آزمون تحلیل واریانس یکطرفه و آزمون تعقیبی توکی در سطح معناداری 05/0 ≤ P استفاده شد.

نتایج

پنج هفته ثبت علایم بالینی پس از القای EAE تفاوت معناداری بین نمرات دو گروه فعالیت ورزشی و گروه کنترل EAE نشان داد (05/0<P). همچنین بیان مولکول های چسبان ICAM-1 و VCAM-1 در دو گروه فعالیت اختیاری و اجباری نسبت به کنترل EAE کاهش معنادار داشتند (05/0<P)، اما نسبت به گروه کنترل سالم تفاوت معناداری نداشتند (05/0 >P).

نتیجه گیری

به نظر می رسد دو نوع فعالیت اختیاری و اجباری با کاهش بیان مولکول های چسبان ICAM-1 و VCAM-1 سبب کاهش نفوذپذیری سد خونی-مغزی می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
57 تا 68
لینک کوتاه:
magiran.com/p2446727 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!