بررسی کارایی قارچ کش های مختلف و تعیین بهترین زمان های سمپاشی در کنترل بیماری لکه طاووسی زیتون در منطقه طارم استان زنجان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

مهمترین بیماری قارچی درختان زیتون در جهان است که در مناطق با شدت بالای آلودگی، استفاده از قارچ کش ها برای کنترل خسارت آن اجتناب ناپذیر است. این تحقیق به منظور ارزیابی کارایی چند قارچ کش مختلف و تعیین بهترین زمان های سمپاشی برای کنترل شیمیایی این بیماری در منطقه طارم استان زنجان در طی دو سال انجام شد. در سال اول کارایی سه قارچ کش شناخته شده گروه استروبیلورین (استروبی، فلینت و ناتیوو) در مقایسه با سه قارچ کش مسی (بردوفیکس، اکسی کلرور مس و نوردوکس) در سه تیمار زمانی 15 آبان، 15 اسفند و 15 فروردین در قالب آزمایش فاکتوریل مورد بررسی قرار گرفت. در سال دوم کارایی چهار قارچ کش ناتیوو، تیوفانات متیل، مانکوزب و نوردوکس با چهار مرتبه سمپاشی در تاریخ های 15 آبان، 15 آذر، 15 اسفند و 15 فروردین، در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی بررسی شد. نتایج این تحقیق نشان داد که قارچ کش های استروبیلورینی مورد بررسی از کارایی لازم برای کنترل خسارت بیماری لکه طاووسی در شرایط آلودگی شدید (بالای 70%) برخوردار هستند. در مقابل قارچ کش های مسی نتایج امیدبخشی نداشتند. قارچ کش ناتیوو در سال اول با 61 درصد و در سال دوم با 63 درصد کاهش وقوع بیماری نسبت به شاهد در کنترل بیماری بهترین عملکرد را داشت. سمپاشی آبان ماه بیشترین تاثیر و سمپاشی فروردین ماه کمترین تاثیر را در کاهش خسارت این بیماری داشت. با این وجود، حداقل سه مرتبه سمپاشی برای کنترل قابل قبول خسارت این بیماری لازم است.

زبان:
فارسی
صفحات:
17 تا 26
لینک کوتاه:
magiran.com/p2447248 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!