تفکر، گام اول در ارتقای سلامت جامعه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

سبک زندگی افراد شامل حوزه های متعددی بوده و تاثیر مستقیمی بر ابعاد مختلف سلامتی دارد. حوزه اول سبک زندگی، حوزه فکر و اندیشه می باشد. لازمه اصلاح سبک زندگی، اصلاح سبک تفکر افراد است. از این رو با آموزش مهارت درست اندیشیدن به افراد، می توان گام مهمی در دستیابی به سلامت عمومی جامعه برداشت.

روش

جمع آوری داده های این مقاله به روش بحث گروهی متمرکز، طی 32 جلسه 90 دقیقه ای با حضور حداقل 13 و حداکثر 25 نفر در فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران انجام شد. مباحث مطرح شده در هر جلسه علاوه بر یادداشت برداری توسط تسهیل گر، ضبط و پیاده سازی می شد. پس از تبدیل فایل های صوتی به متن، از روش تحلیل مضمون برای تجزیه و تحلیل داده های متنی استفاده شد.

یافته ها

در مرحله تفسیر داده به روش تحلیل مضمون، پس از رسیدن به کدهای اولیه، مضمون ها و لایه های موضوع مورد بررسی، حاصل و مشخص شد در این گفتگو پیرامون این موضوع، 4 مضمون اولیه شامل سلامت، فرهنگ، معنویت و تفکر تعریف شده است که برخی از آن ها شامل لایه های بیشتری هستند. سبک زندگی که خود زیرمجموعه مضمون فرهنگ قرار می گیرد، تحت تاثیر مستقیم تفکر می باشد.

نتیجه گیری

نهادینه کردن مهارت تفکر انتقادی و مهارت حل مسیله در میان اعضای یک جامعه، می تواند با تاثیر مستقیمی که بر سبک زندگی افراد دارد، باعث ارتقاء سطح سلامت جامعه شود. اصلاح سبک تفکر افراد نیازمند فرهنگ سازی و آموزش همه جانبه است و سرمایه گذاری و برنامه های درباره آن باید در دستور کار دولت ها قرار بگیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
442 تا 447
لینک کوتاه:
magiran.com/p2447783 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!