تقاضای القایی در نظام سلامت ایران: یک مطالعه مروری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

تقاضای القایی یکی از چالش های نظام سلامت کشورها است که موجب افزایش هزینه های درمانی مردم، سازمان های بیمه گر و در نهایت هزینه های نظام سلامت می شود. این پدیده یک پدیده پیچیده و چندوجهی بوده که شناسایی ابعاد تاریک آن می تواند منجر به کنترل این فرآیند شده و به سیاست گذاران حوزه سلامت برای تعدیل چالش های ناشی از آن، راهکار منطقی و اجرایی ارایه دهد.

روش

این مطالعه از طریق مرور ادبیات و متون علمی موجود درحوزه مدیریت، سیاست گذاری و اقتصاد سلامت و با بررسی مقاله ها، گزارش ها، اسناد بالادستی و منابع موجود در پایگاه های اطلاعاتی داخلی و خارجی و با استفاده از کلید واژه های تقاضای القایی، تقاضای القایی ارایه دهنده، تقاضای القایی پزشک، نظام سلامت ایران و در محدوده زمانی 10 سال گذشته انجام شده است.

یافته ها

ابتدا 20 مقاله براساس معیارهای مطالعه و اهداف آن استخراج و مورد استفاده قرار گرفت. نتایج مطالعات منتخب مرور و سپس خلاصه شد. با بررسی مطالعات کمی مشخص شد که هدف محققان اغلب پژوهش های کمی یافت شده، اثبات فرضیه وجود تقاضای القایی در نظام سلامت و یا میزان تاثیر تقاضای القایی در شاخص ها و متغیر های سلامت است ولیکن درمطالعات کیفی یافت شده، محققان در پی یافتن جنبه های غیر شفاف موضوع تقاضای القایی از قبیل عناصر تشکیل دهنده تقاضای القایی، عوامل ایجادکننده تقاضای القایی، چالش ها و راهکار های جلوگیری یا کاهش اثرات تقاضای القایی بودند.

نتیجه گیری

طبق نتایج، عمده این مطالعات به بررسی عوامل تقاضای القایی پرداخته و درصد کمی از مطالعات به چالش ها و راهکارهای کاهش آن توجه کرده اند. بنابراین انجام مطالعات بیشتر برای بررسی چالش ها و راهکارها به خصوص مطالعات کمی با متدهای اقتصادسنجی ضروری به نظر می رسد. راهبرد های استخراج شده می تواند در سطح کلان برای ارتقای مدیریت کارآمد نظام سلامت، کاهش چالش های بین ارایه دهندگان و خریداران خدمت و همچنین کنترل افزایش هزینه های نظام سلامت و افزایش کیفیت خدمات موثر باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
554 تا 566
لینک کوتاه:
magiran.com/p2447799 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!