تاثیر اختلالات ژنتیکی کنشگران سیاسی بر استقرار صلح بین المللی (مطالعه موردی: اختلال در عملکرد ژن مونوآمین اکسیداز آ MAOA)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

مطالعات پیرامون استقرار صلح بین‌المللی تاکنون به صورت گسترده‌ای یا به تمرکز افراطی بر نقش دولت و نهادهای سیاسی اشتغال داشته یا اگر هم به نقش فرد انسانی معطوف شده، به عوامل محیطی موثر بر کنشگری انسان تمرکز کرده‌اند. حال آنکه هر کنش از کنش‌های انسانی، تحت تاثیر زمینه‌های ژنتیک اثرگذار بر شخصیت او نیز قرار دارد. این پژوهش در وضعیت فقدان شدید پژوهش‌های میان رشته‌ای در روابط بین‌الملل و علوم‌سیاسی، به طرح این پرسش می‌پردازد که «وجود اختلالات ژنتیک از جمله اختلال در عملکرد ژن مونوآمین اکسیداز آ (MAOA) در طبیعت ژنتیک کنشگران سیاسی، چه تاثیری بر صلح بین‌المللی خواهد داشت؟»

مواد و روش‌ها

در این پژوهش از روش تجزیه و تحلیل کیفی محتوای منابع کتابخانه‌ای، با استفاده از مدل همبستگی ژن محیط (rGE) اسکار و مک‌کارتنی (1983 م.) استفاده شد.

یافته‌ها

با توجه به اینکه تنظیم مونوآمین اکسیدازها، در حفظ حالت‌های روحی مهم است، کمبود آن منجر به بروز مجموعه گسترده‌ای از رفتارهای خشونت‌زا و ضد اجتماعی می‌شود. چنانچه اختلال در عملکرد ژن کدکننده مونوآمین اکسیدازها منجر به کم‌بیانی آن شود، رفتار فرد را با مقادیری از خشونت‌زایی و خشونت‌طلبی همراه می‌سازد.

ملاحظات اخلاقی

کلیه اصول اخلاقی پژوهش، از جمله امانتداری، صداقت و اصالت متن در فرایند نگارش این مقاله رعایت شده است.

نتیجه‌گیری

چنانچه در طبیعت ژنتیک هر یک از مقامات و رهبران سیاسی، اختلال کم‌بیانی ژن مونوآمین اکسیداز آ (MAOA) وجود داشته باشد، از طریق خشونت‌آمیزساختن کنش‌های آنان، منجر به فراخوانی چنین خشونتی از سوی دیگر همتایان آن‌ها و نیز میل به یافتن یا ساختن جمع‌ها یا ساختارهای خشن برای تعامل و ایتلاف خشونت‌آمیز خواهد شد و بدین‌ترتیب استقرار صلح بین‌المللی را با ناکامی مواجه می‌سازد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
26
لینک کوتاه:
magiran.com/p2448644 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!