بررسی عملکرد غده تیروئید در کودکان مبتلا به تالاسمی ماژور مراجعه کننده به بیمارستان تخصصی کودکان مفید در سال 1398 - 1399

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

سازمان جهانی بهداشت بیماری تالاسمی را به عنوان یکی از مهم ترین مشکلات سلامت عمومی دسته بندی کرده است. هایپرتیروییدیسم یک عارضه جدی در بیماران مبتلا به تالاسمی ماژور است که در نتیجه رسوب و انباشت مقادیر زیاد آهن می تواند ایجاد شود. هدف از انجام مطالعه حاضر بررسی عملکرد غده تیرویید در کودکان مبتلا به بتا تالاسمی ماژور مراجعه کننده به بیمارستان تخصصی کودکان مفید بود.

مواد و روش ها

مطالعه حاضر یک مطالعه توصیفی است که مابین سا لهای 1398 تا 1399 برای بررسی عملکرد غده تیرویید روی 40 بیمار مبتلا به بتاتالاسمی ماژور در محدوده سنی بین 2 تا 15 سال انجام شد. اطلاعات دموگرافیکی همه بیماران جمع آوری شد و میزان کل T4 سرم، هورمون تحریک کننده تیرویید (TSH) و سطوح فریتین سرم با استفاده از تست الیزا اندازه گیری شد. اطلاعات به دست آمده وارد فایل SPSS شدند و مورد تجزیه و تحلیل آمار توصیفی (فراوانی مطلق و نسبی میانگین و انحراف معیار) و آمار تحلیلی (کای دو - t-test -و mann-whitney) قرار گرفت.

یافته ها

میزان سطح فریتین سرمی در 5/ 52 درصد از افراد بررسی شده، برابر یا بیشتر از 3000 نانوگرم در میلی لیتر بود. همچنین سطح FT4 در 5/ 87 درصد افراد بررسی شده، در سطوح نرمال بین 0/8 تا 2 نانوگرم در دسی لیتر قرار داشت. به طور کلی در بین تمامی بیماران شایع ترین اختلال های غده تیرویید مربوط به هایپوتیروییدی تحت بالینی (20 درصد) بود. شایع ترین اختلال های تیرویید در افراد با سطوح فریتین سرمی برابر یا بیشتر از 3000 نانوگرم در میلی لیتر نیز هایپوتیروییدی تحت بالینی (23/8درصد) بود (039/P=0). بین شیوع اختلال های تیرویید در گروه های سنی بررسی شده، تفاوت آماری معناداری وجود داشت (036/P=0)

نتیجه گیری

به نظر می رسد که هایپوتیروییدی تحت بالینی شایع ترین عارضه ناشی از غده تیرویید در بین بیماران مبتلا به بتاتالاسمی ماژور بود. تشخیص و درمان زود هنگام این عارضه می تواند سبب بهبود شرایط زندگی بیماران شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
63 تا 67
لینک کوتاه:
magiran.com/p2449740 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!