شبکه اجتماعی و سلامت معنوی: مطالعه رابطه شبکه گفتگوی مرکزی و عوامل جمعیت شناختی با سلامت معنوی زنان و مردان جوان و میانسال

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

یکی از شاخصه های انسان سالم، برخورداری از سطح مناسبی از سلامت معنوی است که خود می تواند تحت تاثیر عوامل متفاوتی باشد.  مطالعه حاضر درصدد بود تا به توصیف سلامت معنوی زنان و مردان جوان و میانسال بپردازد و رابطه ی شبکه گفتگوی مرکزی و برخی متغیر های جمعیت شناختی را با آن به بررسی گذارد. 

روش ها

مطالعه حاضر، با استفاده از روش پیمایش انجام شد. 400 نفر از زنان و مردان 65-18 سال ساکن شهر شیراز با روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار تحقیق پرسشنامه بود که شامل سه بخش سوالات جمعیت شناختی، سوالات مربوط به شبکه گفتگوی مرکزی و سوالات مرتبط با سلامت معنوی می شد. فرایند پرسشگری یک ماه و نیم به طول انجامید و داده ها با استفاده از آماره های میانگین و درصد و آزمون های تی دو نمونه ای مستقل، تحلیل واریانس یک طرفه و رگرسیون خطی تحلیل شد.

یافته ها

سلامت معنوی بیشتر پاسخگویان، در سطح متوسط بود. بیشترین تعداد پیوند پاسخگویان نیز در گروه دوستان و افراد درون منزل بود. آزمون های استنباطی نشان داد که سطح سلامت معنوی زنان، میانسالان، افراد متاهل و افرادی که خود را متعلق به طبقه بالای جامعه می دانستند، بالاتر از سایرین بود. شبکه گفتگوی مرکزی در دو بعد افراد درون منزل و اعضاء نزدیک خانواده به طور معناداری سلامت معنوی را پیش بینی می کرد.

نتیجه گیری

همه افراد 65-18 سال از سطحی از سلامت معنوی برخوردار بودند ولی با توجه به نقش مهم آن به طور خاص و نیز تاثیر آن در سایر ابعاد سلامت، باید تلاش شود تا این سطح افزایش یابد. برخی عوامل جمعیت شناختی و نیز شبکه گفتگوی مرکزی می تواند این سطح را افزایش دهد. بنابراین، باید تلاش کرد تا قوت پیوندهای اجتماعی افزایش پیدا کند.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
235 تا 242
لینک کوتاه:
magiran.com/p2450150 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!