شبیه سازی توزیع شوری به علت کارست نمکی فعال در سد گتوند با استفاده از سیستم داینامیک و تعیین پارامترهای موثر بر مقدار شوری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

مسیله مهم در بهره‏برداری از مخزن گتوند، سازند نمکی موجود در آن است. هدف اصلی این پژوهش، اصلاح منحنی فرمان بهره برداری از مخزن، درجهت کاهش آثار منفی سازند نمکی است. در این پژوهش پس از گردآوری اطلاعات میدانی در محل مخزن، عملکرد آن از مردادماه 1390 تا پایان سال 1395، فرآیند انحلال سازند نمکی با روش سیستم داینامیک و با استفاده از نرم ‍ افزار ونسیم مدل شد؛ سپس، نتایج آنالیز شد؛ نتایج نشان داد، در طول دوره شبیه‏سازی، متوسط میزان انحلال کارست 3/96کیلوگرم بر ثانیه، تغییر می یابد و متوسط مقدار خوردگی آن در تماس با آب مخزن به طور متوسط، 1/20سانتی متر در روز است؛ همچنین تا پایان دوره شبیه سازی، 72/43میلیون تن نمک در مخزن، انباشته شده است. آنالیز نتایج نشان داد، 39درصد شوری مخزن، به علت انحلال سازند و مابقی شوری به علت حجم رواناب ورودی بالادست به مخزن است؛ درضمن، با رهاسازی آب از ترازهای بالاتر از دریچه های تحتانی، به جای رهاسازی آب از تراز دریچه های تحتانی (به طور متوسط تراز 147متر)، مقدار بهره برداری بهینه از مخزن، 57درصد افزایش می یابد. براساس نتایج آنالیز حساسیت، تغییرات تراز سطح آب در مخزن، مهم ترین عامل تعیین کننده پارامترهای توزیع ‍ شوری در مخزن است و با اجرای منحنی فرمان های بهره برداری انعطاف ‍پذیر، درباره مقدار آب رهاشده از مخزن دز و مخزن گتوند، درجهت کنترل تراز سطح آب در مخزن گتوند، مقدار انحلال سازند نمکی را کاهش داد.

زبان:
فارسی
صفحات:
67 تا 98
لینک کوتاه:
magiran.com/p2450854 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!