بررسی میزان انتقال فلزات سنگین سرب، روی و کادمیم از مولدین لاک پشت منقار عقابی (Eretmochelys imbricata) به نوزادان تفریخ شده در جزیره ام الگرم

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
در پژوهش حاضر میزان تجمع فلزات سنگین سرب، روی و کادمیوم در بافت های خون و عضله مولد ماده، تخم و نوزاد لاک پشت منقار عقابی در تیرماه 1397 در جزیره ام الگرم استان بوشهر سنجیده شد. در فصل تخمگذاری از نمونه های مولد ماده خون و بافت عضله و سپس از نمونه های تخم طبیعی و ناقص و همچنین عضله نوزاد نمونه برداری شد. سپس تخم های طبیعی به سه بخش پوسته، آلبومین و زرده و تخم های ناقص به دو بخش آلبومین و پوسته تفکیک شدند. پس از تفکیک نمونه ها و آماده سازی برای سنجش فلزات سنگین، میزان فلزات سنگین سرب، روی و کادمیوم به وسیله دستگاه ICP-Mass اندازه گیری شدند. بر اساس نتایج به دست آمده بیشترین میزان تجمع زیستی فلزات سنگین مربوط به فلز روی و سپس سرب و کمترین میزان مربوط به فلز کادمیوم بود. بیشترین میزان تجمع به ترتیب در بافت های خون مولد، زرده تخم طبیعی و عضله نوزاد بود و کمترین میزان تجمع زیستی به ترتیب مربوط به فلز کادمیوم در این بافت ها بود. بیشترین میزان فلز کادمیوم در پوسته تخم طبیعی و ناقص مشاهده شد. نتایج مطالعه حاضر نشان داد بافت خون، زرده و پوسته تخم به ترتیب به عنوان شاخص زیستی فلزات روی، سرب و کادمیوم هستند و تجمع هر سه فلز در بافت های خون و عضله مولد و بخش های مختلف پوسته طبیعی و ناقص و همچنین عضله نوزاد کمتر از استاندارد جهانی WHO بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
71 تا 89
لینک کوتاه:
magiran.com/p2451946 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!