تاثیر هورمون اوالین بر برخی از شاخصهای خون شناسی، بیوشیمیایی، هورمونی و اسپرمشناختی مولدین نر ماهی کپور (Cyprinus carpio) در دریای خزر

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

با توجه به کاربرد هورمون اوالین در مراکز تکثیر و پرورش ماهی کپور و نبود اطلاعات کافی درباره تاثیر غلظت های متفاوت آن بر مولدین کپور دریایی، بررسی کارایی هورمون اوالین در تکثیر مصنوعی این ماهی امری ضروری است. این مطالعه بر روی 12 قطعه ماهی کپور دریایی نر بالغ با وزن متوسط 57/169±85/1307 گرم انجام پذیرفت. ماهیان در 4 گروه (هر گروه با 4 قطعه ماهی) در یک مرحله تحت تزریق هورمون اوالین با غلظت های 2/0، 25/0، 3/0 و 35/0 میلی گرم در کیلوگرم وزن بدن قرار گرفتند. روش تزریق به صورت صفاقی و در زیر باله سینه ای بود. نمونه گیری از خون ماهیان در دو مرحله قبل از تزریق و 10 ساعت بعد از تزریق انجام شد. بر اساس نتایج مشخص شد تزریق غلظت های مختلف هورمون اوالین تاثیری بر تعداد گلبول های قرمز (RBC)، غلظت متوسط هموگلوبین گلبولی (MCH) و تعداد گلبول های سفید (WBC) نداشت (05/0>p). اما میزان هموگلوبین، هماتوکریت و گرانولوسیت در تمامی تیمارها پس از تزریق هورمون اوالین در خون ماهی کپور نر کاهش و میزان مونوسیت افزایش یافت (05/0<p). ضمن این که هیچ تاثیری بر میزان پروتیین کل و سدیم نداشت (05/0>p). اما میزان گلوکز و کلسیم افزایش و میزان تری گلیسرید، کلسترول، آلبومین و پتاسیم در غلظت های مورد بررسی کاهش یافت (05/0<p). میزان هورمون کورتیزول و هورمون های جنسی تستوسترون، استرادیول و پروژسترون در مولدین نر در تمامی غلظت های مورد مطالعه افزایش یافت (05/0<p). همچنین بیشترین میزان طول دوره تحرک اسپرم و اسپرماتوکریت در غلظت 2/0 میلی گرم در کیلوگرم، pH در غلظت 3/0 میلی گرم در کیلوگرم، تری گلیسرید و آلکالین فسفاتاز در غلظت 35/0 میلی گرم در کیلوگرم و کلسیم، سدیم و پتاسیم در غلظت 25/0 میلی گرم در کیلوگرم مشاهده شد (05/0<p). نتایج این بررسی نشان داد غلظت های 25/0 و 3/0 میلی گرم در کیلوگرم وزن بدن بهترین تاثیر را بر شاخص های خونی، هورمون های استروییدی و شاخص های اسپرم شناختی مورد مطالعه در کپور دریایی نر داشتند.

زبان:
فارسی
صفحات:
91 تا 116
لینک کوتاه:
magiran.com/p2451947 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!