بررسی تاثیر کیفیت خدمات غیرپزشکی و رابطه آن با رضایتمندی گیرندگان خدمات

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

امروزه مفهوم رضایتمندی بیماران در تمام دنیا در حوزه مراقبت های پزشکی اهمیت بسیار ویژه ای یافته است و سهم عمده این رضایتمندی متاثر از کیفیت و تنوع خدمات هتلینگ بیمارستان هامی باشد. هدف اصلی این تحقیق بررسی تاثیر کیفیت خدمات غیرپزشکی (هتلینگ) بیمارستان ها بر رضایت گیرندگان خدمت با تاکید بر نقش واسط رضایت از خدمات پزشکی در بیمارستان های شهید فیاضبخش، شهید هاشمینژاد و مسیحدانشور است.

مواد و روش ها

تحقیق حاضر از نوع کاربردی و توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق شامل گیرندگان خدمات در بیمارستان های مورد مطالعه به تعداد 48043 بوده است. روش نمونه گیری به صورت تصادفی ساده نسبتی قضاوتی می باشد. برای تعیین حجم نمونه از جدول کرجسی و مورگان استفاده گردید. اطلاعات لازم از طریق پرسشنامه ی محقق ساخته جمع آوری گردید. به منظور تجزیه وتحلیل داده ها و آزمون فرضیات از آمار توصیفی و استنباطی (کولموگروف-اسمیرنوف، تی دونمونه، آنووا، همبستگی پیرسون و رگرسیون دو متغیره) از طریق نرم افزارSPSS22 و همچنین به منظور بررسی برازش مدل و تحلیل عاملی تاییدی از نرم افزار لیزرل و جهت سنجش اهمیت و وزن متغیرهای مورد بررسی، از روش آنتروپی شانون استفاده شد.

نتایج

شناخت وزن و اولویت هر یک از متغیرهای تحقیق نشان می دهد، به طورکلی دیدگاه گیرندگان خدمت در زمینه خدمات غیرپزشکی بیمارستان ها، خدمات طی درمان، خدمات نظافت و بهداشت، خدمات رفاهی، منابع انسانی، ساختمان و تاسیساتو تغذیه بیمار، به ترتیب دارای بیشترین به کمترین وزن و اولویت می باشند.

نتیجه گیری

رضایت گیرندگان خدمات غیرپزشکی در وضعیت معمولی قرار دارند.با برقراری سیستم مدیریت مشارکتی و تشخیص اولویت ها و نیازهای درمانی آن ها، این وضعیت را به حالت مطلوب برسانند.

زبان:
فارسی
صفحات:
64 تا 78
لینک کوتاه:
magiran.com/p2452522 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!