اثرات تغذیه با سطوح مختلف مکمل نوکلئوتید جیره در بچه ماهیان سفید دریای خزر بر عملکرد رشد، بیان پروتئین شوک حرارتی HSP70 و مقاومت به استرس شوری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه مطالعه

نوکلیوتیدها مواد مغذی نیمه ضروری یا بسته به شرایط ضروری بوده که ممکن است در شرایط خاصی مانند دوره های رشد سریع یا شرایط استرسی و یا در برخی بافت ها ضروری محسوب شوند.

هدف

ارزیابی اثرات تغذیه ای مکمل غذایی نوکلیوتید بر عملکرد رشد و مقاومت به استرس بچه ماهیان نورس ماهی سفید (Rutilus kutum).

روش‎ کار

یک جیره پایه، چهار سطح صفر (کنترل)، 3/0، 5/0 و 7/0 گرم در کیلوگرم جیره، مکمل غذایی نوکلیوتید افزوده شد تا مطالعه حاضر در 4 تیمار و 3 تکرار صورت پذیرد. پس از 8 هفته (پایان دوره تغذیه)، پارامتر های رشد ارزیابی و ماهیان در معرض استرس شوری ppt 15 قرار گرفتند و میزان کورتیزول و بیان HSP70 در ساعت های صفر (قبل از استرس)، 2، 8 و 24 ساعت پس از استرس اسمزی اندازه گیری شدند.

نتایج

پارامترهای رشد نشان دادند ماهیانی که با جیره NT kg-1 7/0 تغذیه شده بودند بیشترین میزان وزن نهایی و DGR را در مقایسه با سایر تیمارها داشتند (05/0˂P) با این وجود هیچ گونه اختلاف معنی داری در فاکتورهای FCR، SGR، CF و PER در بین تیمارها مشاهده نشد (05/0˃P). نتایج شاخص های استرسی نشان دادند این فاکتورها متاثر از سطوح نوکلوتید جیره بوده به طوری که ماهیان تغذیه شده با جیره حاوی مکمل نوکلیوتید سطوح بیشتری از پروتیین شوک حرارتی  HSP70 و سطوح کمتری از کورتیزول را در مقایسه با گروه کنترل دارا شدند. در مطالعه حاضر سطوح بیان HSP70 2 ساعت پس از استرس به حدود 7-3 برابر سطح پایه رسیده و در طی 24 ساعت کاهش یافت ولی با این وجود در ساعت 24 به 3-1 برابر سطح پایه رسید. نتایج کورتیزول نیز نشان داد سطوح این فاکتور در ساعت 2 به بیشترین سطح خود رسید، در ساعت 8 شروع به کاهش و در ساعت 24 به سطوح قبل از استرس خود باز می‎گشت.

نتیجه گیری نهایی

در مجموع بکارگیری مکمل نوکلیوتید در جیره سبب ارتقاء رشد در بچه ماهیان سفید نورس و نیز افزایش مقاومت بچه ماهیان در مقابل شوک شوری شده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
37 تا 45
لینک کوتاه:
magiran.com/p2453281 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!