شناسایی بیفیدوباکتریوم های جدا شده از نمونه های مدفوعی در ایران با استفاده از PCR با پرایمرهای اختصاصی در سطح جنس و آنالیز توالی ژنی 16SrRNA

چکیده:
در این تحقیق برای اولین بار بیش از 40 ایزوله باکتریایی مربوط به بیفیدوباکتریوم از مدفوع تعدادی از شهروندان ایرانی جدا و خالص سازی شد. پس از مطالعه خواص فنوتیپی و شناسایی آنها در سطح گونه، 18 ایزوله از آنها به عنوان بیفیدوباکتریوم لانگوم، 10 ایزوله به عنوان بیفیدوباکتریوم بیفیدوم و یک ایزوله به عنوان بیفیدوباکتریوم کتنولاتوم شناسایی شدند. اما با استفاده از آزمایشات فنوتیپیک برای بقیه ایزوله ها نظر قاطعی جهت قرارگیری در زیر گونه ای مشخص ارائه نشد. بنابراین برای تایید در سطح جنس و نیز برای شناسایی دقیق گونه های باکتریایی جدا شده به یکی از دو روش، استفاده از PCR با پرایمرهای اختصاصی Bif 164f و Bif 601r یا تعیین توالی نوکلئوتیدهای ژن 16SrRNA مورد بررسی و مطالعه قرار گرفتند. به کارگیری PCR علاوه بر تایید باکتری هایی که قبلا با استفاده از آزمایشات فنوتیپیک تحت جنس بیفیدوباکتریوم شناسایی شده بودند، مشخص نمود که 8 ایزوله رد شده با آزمایشات فنوتیپیک نیز متعلق به جنس بیفیدوباکتریوم است. در روش تعیین توالی نوکلئوتیدهای ژن 16SrRNA علی رغم قرارگیری 5 ایزوله در زیر گونه بیفیدوباکتریوم لانگوم اختلاف قابل توجهی در تخمیر کربوهیدرات های آنها با این گونه مشاهده می شود که ممکن است در تخمیر 2 تا 6 کربوهیدرات با آن اختلاف داشته باشند. علاوه بر این تعدادی از ایزوله های تایید شده به عنوان بیفیدوباکتریوم لانگوم قادر به تخمیر ریبوز نبودند. بنابراین با توجه به نتایج حاصل، سویه های جدیدی از بیفیدوباکتریوم لانگوم در این طرح ارائه شده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
21 تا 31
لینک کوتاه:
magiran.com/p245457 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!