رویکرد آزمایشگاه ارزیابی و آزمون تصمیم گیری(دیمتل) در تحلیل موانع کلان شناسایی شده بر پذیرش و توسعه فناوری های نوین در سازمان های رسانه ای

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

تحولات بنیادین در علم و فناوری ساز و کار اداره ی سازمان ها را در سراسر دنیا به طرز شگفت انگیزی دستخوش متحول کرده است، از این-رو فرهنگ پذیرش و توسعه ی علم و فناوری در سازمان های رسانه ای که در لبه ی تیز تغییروتحولات قراردارند باید مورد توجه جدی قراربگیرد؛ در حالیکه تجربه ی زیسته در سازمان های مذکور نشان از وجود موانع جدی در پذیرش و کاربردی سازی فناوری های نوین از سوی مدیران و کارکنان دارد. این پژوهش با اهداف ارایه راهبردهای مدیریتی به شناسایی و تحلیل موانع کلان اثرگذار بر پدیده پذیرش و توسعه فناوری های نوین در سازمان های رسانه ای انجام شده است. موانع کلان اثرگذار(برگرفته از روش تحلیل مضمون) از طریق مصاحبه ی نیمهساختاریافته از 14 نفر از خبرگان که به صورت هدفمند انتخاب شدند، احصإشد و از طریق رویکرد پژوهش عملیاتی نرم و تکنیک دیمتل و طراحی پرسشنامه ای که در اختیار 13 نفر از خبرگان حوزه مدیریت رسانه قرارگرفت روابط درونی بین موانع مذکور، شناسایی و تحلیل شد و میزان تعامل بین موانع و اثرگذاری و اثرپذیری هر مانع نسبت به سایر موانع محاسبه گردید. نتایج پژوهش نشان داد که مهم ترین موانع کلان اثرگذار عبارت-اند از: اینرسی سازمانی، عدم تحو لگرایی مدیریت، عدم نگرش نهادی، فقدان تحقیق و توسعه جامع، مسایل مربوط به منابع انسانی، فرهنگ ضعیف سازمانی، عدم تحلیل مناسب هزینه فایده در پذیرش فناوری های نوین، عدم پویایی ساختارسازمانی، مسایل زیرساختی، مسایل سیاسی و اداری کلان، موانع قانونی، عدم سهولت در دسترسی، آموزش و انتقال فناوری. دو نتیجه ی نظام یافته از این پژوهش حاصل شده-است؛ نخست شدت اثرگذاری و اثرپذیری درونی موانع مربوط به توسعه فناوری های نوین در سازمان های رسانه ای و سپس الویت بندی این موانع انجام شده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 38
لینک کوتاه:
magiran.com/p2456418 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!