ویژگی های روان سنجی نسخه فارسی پرسشنامه خودارزیابی قبل از تولد (PSEQ): سنجش سازگاری مادرانه در دوران بارداری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مواد و روش کار

روش پژوهش توصیفی و جامعه آماری این پژوهش شامل تمام مادران بارداری بود که به اینترنت دسترسی داشتند. 357 نفر نمونه به شکل در دسترس انتخاب شدند که پس از حذف مواردی که ملاک های ورود را نداشتند تعداد 317 نفر در مطالعه شرکت داده شدند؛ ابزار پژوهش، پرسشنامه خودارزیابی قبل از تولد بود که همراه پرسشنامه تجارب در روابط نزدیک بر روی گروه نمونه اجرا شد. داده ها با استفاده از تحلیل عاملی، ضریب آلفای کرونباخ و ضریب همبستگی درون طبقه ای (ICC) و توسط نرم افزارهای21SPSS و 8/8LISREL تجزیه و تحلیل شدند.

یافته ها

روایی محتوایی پرسشنامه توسط 5 متخصص تایید شد. در بررسی همسانی درونی، نتایج ضرایب آلفای کرونباخ برای نمره کل سازگاری مادرانه در دوران بارداری 935/. و برای زیرمقیاس ها همگی بالای 0/79 بود و همچنین ضریب پایایی بازآزمایی نشان دهنده ثبات نمرات در فاصله 3 ماه بود. نتایج تحلیل عاملی نشان داد که تمامی خرده مقیاس ها (به جز خرده مقیاس آمادگی برای زایمان) بار عاملی معنادار و بالاتر از 0/30 روی سازگاری بارداری دارند. با بررسی روایی نیز ضریب همبستگی پرسشنامه خودارزیابی قبل از تولد با پرسشنامه تجارب در روابط نزدیک بین 0/32 تا 0/459 به دست آمد. علاوه بر تایید روایی ملاک، همبستگی بالای زیرمقیاس ها با نمره کل، روایی سازه پرسشنامه را تایید کرد.

نتیجه گیری

بر اساس نتایج به دست آمده نسخه ایرانی پرسشنامه خودارزیابی قبل از تولد دارای ویژگی های روان سنجی مطلوب بوده و برای ارزیابی سازگاری مادرانه در زنان باردار ایرانی معتبر و قابل اعتماد است.

زبان:
فارسی
صفحات:
287 تا 297
لینک کوتاه:
magiran.com/p2457522 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!