بررسی اثر ضد ویروسی عصاره اتانولی گیاهان بید، بومادران و گزنه بر آلودگی ویروس موزاییک خیار در گیاه خیار درشرایط گلخانه ای

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
در این تحقیق اثر کنترل کنندگی عصاره اتانولی گیاهان دارویی بید، بومادران و گزنه بر میزان آلودگی ویروس موزاییک خیار (CMV-Fny) در شرایط گلخانه ای مورد بررسی قرار گرفت. برای این منظور گیاهچه های خیار به صورت مکانیکی توسط ویروس CMV-Fny مایه کوبی شدند. عصاره اتانولی گیاهان اشاره شده به صورت مستقیم و با غلظت های مشخص ppm200، ppm800 و ppm1000 به محیط ریزوسفر در گلدان ها اضافه شد. آلودگی گیاهچه های خیار با CMV-Fny در برگ های مایه کوبی شده و تازه رشد یافته توسط آزمون های الایزا مستقیم (DAS-ELISA) در روز های 3، 6، 9 و 12 بعد از مایه کوبی مورد ارزیابی قرار گرفت. سنجش فعالیت اختصاصی آنزیم پراکسیداز  (POX)در گیاهچه های نمونه هایی که بیشترین میزان کنترل ویروس را در 12 روز بعد از آلودگی نشان داده بودند، انجام پذیرفت و میزان بیان ژن Inhibitor of viral replication (IVR) در آنها به کمک پی سی آر نیمه کمی (sq-RT-PCR) سنجش شد. نتایج الایزا نشان داد تیمار گیاهچه های خیار با عصاره اتانولی هر سه گیاه مورد بررسی، باعث کاهش معنی دار تیتر پروتیین  CMVدر برگ های بالغ مایه کوبی شده و جوان تازه رشد یافته و همچنین شاخص شدت بیماری زایی (DSI) تا 12 روز پس از مایه کوبی در آنها در مقایسه با شاهد منفی کاهش یافته است. بیشترین میزان کاهش تیتر CMV در برگ های مایه کوبی شده و تازه رشد یافته با کاربرد غلظتppm 1000 عصاره اتانولی و ppm200 بومادران در زمان 12 روز پس از مایه زنی به دست آمد. همچنین میزان بیان ژن IVR و فعالیت اختصاصی POX در گیاهچه های خیار تیمار شده با هر یک از عصاره ها افزایش یافت که می تواند بیانگر فعال شدن دفاع سیستمیک در نمونه های تیمار شده باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
43 تا 57
لینک کوتاه:
magiran.com/p2459069 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!