اپیدمیولوژی مصرف کنندگان مواد مخدر در هرات افغانستان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

اعتیاد به مواد مخدر یکی از مشکلات نگران کننده بهداشت عمومی و اجتماعی در افغانستان و جهان است. اعتیاد به استتااد همیشگی یا وابستگی جسمی یا روحی به مواد مخدر یا روانگردان اشار دارد.

موا و روش ها

این مطالعه توصیای بر روی بیماران معتاد بستری در شش مرکز بازپروری معتادان دولتی در استان هرات افغانستان در فاصله زمانی مارس تا جولای 9101 انجام شد است. در مجموع 911 معتاد بستری شد در این مطالعه شامل شدند. یک پرسشنامه 77 سوالی شامل سه خرد مقیاس: 91 سوال برای خرد مقیاس اطلاعات شخصی، 99 سوال برای خرد مقیاس مصرف مواد و 6 سوال برای خرد مقیاس وابستگی و درمان اعتبار سنجی و برای جمعآوری داد ها مورد استااد قرار گرفت. IBM SPSS Statistics (v.22.0) برای تجزیه و تحلیل داد ها استااد شد. 0% فارغ دانشگا بودند. / 66 % بیسواد و 7 / 71 % مرد، 6 /

یافته ها

میانگین سنی شرکتکنندگان 91 سال بود. از مجموع شرکتکنندگان، 0 06 % متاماتامین مصرف میکردند. تقریبا نتیم شترکتکننتدگان / 91 % تریاک و 0 / 00 % از شرکتکنندگان هرویین، 7 / در این مطالعه 8 %01/6 (اظهار داشتند که حداقل یکی از اعضای خانواد آنها مصرف کنند مواد مخدر بود است. از 911 مصرف کنند مواد مخدر که (60 درصد اظهار داشتند که حداقل یک نار از افراد نزدیک به آنها)به جزء اعضای خانواد (مواد مخدر / در این مطالعه شرکت کردند، 1 96 % حداقل یک بار قوانین پول / / 78 %(دسترسی آسان به مواد مخدر داشتند، 8 / مصرف کرد است. بیش از دو سوم شرکت کنندگان) 0 دارو را زیر پا گذاشته بودند.

نتیجه گیری

این مطالعه نشان داد که نوجوانان پسر بیسواد که در خانواد های هستهیی با وضعیت اقتصادی ضعیف زندگی میکنند، در استان هرات افغانستان آسیبپذیرتر در مورد مصرف مواد مخدر استند. شایعترین دلایل مصرف مواد، کنجکاوی، تاثیر دوستان و لذت جویی بود.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
1 تا 10
لینک کوتاه:
magiran.com/p2459819 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!