گیاه درمانی در سندرم محرومیت از مواد افیونی: مرور سیستماتیک کارآزمایی های بالینی تصادفی شده

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

گیاهان دارویی به عنوان یک درمان جایگزین یا مکمل در سندرم ترک مواد افیونی توجه زیادی را به خود جلب کردهاند. در برر سی حاضر، تمام مقالات موجود برای تایید کارایی گیاه درمانی در کنترل علایم مرتبط با ترک مواد افیونی جمعآوری شد.

مواد و روش ها

یک ج ستجوی سی ستماتیک متون از ژانویه 0991 تا مه 0100 در PubMed ، Scopus ، Embase و Web of Science با و تمام عبارات معادل آنها انجام شد. همه کارآزماییهای بالینی ت صادفی سازی و » اوپیویید « ،» سندرم ترک « ،» گیاه دارویی « ا ستفاده از کلید واژه کنترلشده منتشر شده به زبان انگلیسی، برای سنتز داده ها استفاده گردید. جستجو بر اساس PRISMA انجام شد. ابزار سنجش خطر سوگیری کاکرین برای تایید کیفیت کارآزماییهای بالینی به کار گرفته شد.

یافته ها

در مجموع 00 کارآزمایی بالینی تصادفیسازی و کنترلشده جمعآوری و برای سنتز داده ها استفاده شد. نتایج این مطالعات نشان داد که داروهای گیاهی میتواند سندرم ترک مواد افیونی را تسکین دهد و علایم ترک مانند انقباضات شکمی، اسهال، درد استخوانی، تعریق و بی خوابی را در مقایسههه با درمانهای رایج مانند بوپرنورفین، کلونیدین و متادون کاهش دهد. با این حال، خطر بالای سههوگیری در زمینه های انتخاب، عملکرد، تشخیص، ریزش و گزارش در بیش از 01 درصد از کارآزماییهای بالینی مشاهده شد.

نتیجه گیری

اگرچه چندین کارآزمایی بالینی نشان دادهاند که داروهای گیاهی در کاهش علایم ترک موثر هستند، نتایج را باید با احتیاط بیشتری مشاهده کرد. کارآزماییهای بالینی بیشتری با شرکت کنندگان بیشتر، مدت زمان طولانیتر و سوگیری کمتر در موارد ادعا شده مورد نیاز است.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
85 تا 96
لینک کوتاه:
magiran.com/p2459827 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!