جداسازی و شناسایی باکتری سرمادوست از روده سخت پوست گاماروس جدا شده از چشمه های آب سرد شهر سامان در استان چهارمحال و بختیاری وارزیابی آنزیم های مختلف آن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
باکتری های سرما دوست به دلیل توانایی در تولید آنزیم هایی که در دماهای پایین قادر به کاتالیز واکنش های بیوشیمیایی می باشند، بسیار مورد توجه قرار گرفته اند. از این رو در سال های اخیر مطالعات زیادی بر روی این باکتری ها صورت گرفته است. این پژوهش نیز با هدف جداسازی و شناسایی باکتری های تولید کننده آنزیم های مقاوم به سرما از روده گونه جدید سخت پوست گاماروس، ساکن چشمه آب سرد ارتفاعات رشته کوه زاگرس واقع در استان چهارمحال و بختیاری ایران، صورت پذیرفت. ابتدا گاماروس ها جمع آوری و پس از انتقال به آزمایشگاه، از روده آنها بصورت کاملا استریل نمونه برداری صورت گرفت و پس از تهیه رقت در محیط لوریا-برتانی آگار در دمای C5 گرماگذاری شد. کلونی های رشد یافته، بر اساس ویژگی های مورفولوژیکی، آزمون های بیوشیمیایی مورد مطالعه قرار گرفتند و در نهایت تعیین هویت مولکولی بر اساس توالی یابی ژن 16SrRNA صورت پذیرفت. سویه بومی جدید شناسایی شده در این پژوهش با شماره دسترسی MK961220 در GenBank ثبت شد که متعلق به باکتری سرمادوست Pseudomonas fragi می باشد. طبق بررسی های صورت گرفته این سویه جدید توانایی تولید آنزیم های آمیلاز، زایلوز ایزومراز، کاتالاز، اکسیداز، سرین پروتیاز و لاکاز را دارد و حداکثر فعالیت آنزیم های بررسی شده در دمای 0 تا C5 می باشد. این پژوهش برای اولین بار در کشور به منظور بررسی ظرفیت بالقوه و شناسایی منابع بومی تولید کننده آنزیم های صنعتی با کاربرد زیست فناوری انجام گرفته است. طبق بررسی های صورت گرفته این سویه جدید می تواند به عنوان کاندید مناسبی برای تخلیص و تولید آنزیم های سرمادوست جهت استفاده در صنایع مختلف مورد استفاده قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
239 تا 255
لینک کوتاه:
magiran.com/p2459831 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!