شناسایی و اولویت بندی فعالیت ها به منظور دستیابی به مدیریت پروژه سبز از منظر ناب و پایداری در سازمان پارک ها و فضای سبز اصفهان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

 مدیریت پروژه سبز (GPM) ، شامل مجموعه‌ای از اقدامات مدیریتی است که شناسایی و ارزیابی تاثیر فعالیت‌ها بر محیط‌زیست همراه با کنترل و بهبود عملکرد محیطی را امکان‌پذیر می‌سازد. بر این اساس، مفاهیم ناب و پایداری به عنوان نیروی محرکه جایگاه ویژه ای دارند، زیرا می توانند نقش بسزایی در بهبود و ارتقای کیفیت محیط داشته باشند. بنابراین هدف این مطالعه شناسایی و اولویت بندی فعالیت های مرتبط با GPM بر اساس مفاهیم ناب و پایداری است.

طراحی/ روش شناسی/ رویکرد:

پژوهش حاضر ابتدا ابعاد ناب و پایداری در GPM را شناسایی کرده و سپس فعالیت ها را از نظر اهمیت فعالیت و نه ترتیب عملکرد، برای دستیابی به GPM با اهداف ناب و پایدار در سازمان پارک ها و فضای سبز اصفهان اولویت بندی کرده است. داده ها از طریق توزیع پرسشنامه بین خبرگان مکان مورد مطالعه در دو مرحله به دست آمدند. در مرحله اول با استفاده از روش دلفی، ابعاد ناب و پایداری و همچنین فعالیت های GPM در سازمان پارک ها و فضای سبز شناسایی شدند. سپس در مرحله بعد، فعالیت های GPM توسط فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) اولویت بندی شدند.

یافته ها

 نتایج این پژوهش با توجه به  اهداف ناب (شامل ابعاد محیطی، اجتماعی، فرآیندها و رویه‌ها) و همچنین اهداف پایداری (شامل سه بعد اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی) به دست امدند. اولویت بندی فعالیت های GPM از نظر اهداف ناب و پایدار به ترتیب شامل فعالیت های اجرایی، فعالیت های مرتبط با برنامه ریزی، فعالیت های اولیه، نظارت و کنترل و فعالیت های نهایی مشخص گردید.

محدویت های تحقیق/ کاربردها:

این مطالعه می تواند مشوقی برای مدیران پروژه و سازمان ها جهت توجه به مدیریت پروژه با در نظر گرفتن اهداف ناب و پایدار باشد. مدیران سازمان پارک ها و فضای سبز باید به ترتیب فعالیت های اجرایی، فعالیت های مربوط به برنامه ریزی، فعالیت های اولیه، نظارت و کنترل و فعالیت های نهایی را در اولویت کارهای خود قرار دهند.

اصالت/ارزش: 

در این مقاله سعی شده است با در نظر گرفتن ابعاد ناب و پایداری، فعالیت های مدیریت پروژه سبز شناسایی شود. سپس اولویت بندی فعالیت ها (از نظر اهمیت فعالیت برای دستیابی به GPM (با رویکرد ناب و پایدار در سازمان پارک ها و فضای سبز اصفهان انجام شده است. تازگی و اصالت پژوهش در این است که فعالیت ها بر سه مفهوم سبز، ناب و پایدار در پروژه های مدیریت پارک ها و سازمان های فضای سبز شناسایی و اولویت بندی شده اند.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
1 تا 25
لینک کوتاه:
magiran.com/p2460557 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!