مقدار صحت اندازه گیری شاخص هموگلوبین گلیکوزیله HbA1c در آزمایشگاه های تشخیص طبی سطح شهر اصفهان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

مقدمه:

 با توجه به اینکه امروزه از شاخص HbA1c به عنوان یک معیار تشخیص ابتلا به دیابت و همچنین پایش طولانی مدت قند خون استفاده می شود، دقت و صحت اندازه گیری آن اهمیت زیادی دارد. هدف از این مطالعه، بررسی روش های اندازه گیری شاخص HbA1c رایج در آزمایشگاه های شهر اصفهان و مقایسه ی صحت نتایج آن ها با روش مرجع بود.

روش ها

در این مطالعه ی مقطعی، از نمونه ی خون یک داوطلب، در سه لوله ی مجزا برای 37 آزمایشگاه ارسال شد. از میان آن ها، دو آزمایشگاه این شاخص را با روش HPLC انجام می دادند و به عنوان مرجع در نظر گرفته شدند. برای هر آزمایشگاه ضریب تغییرات با هدف نمایش و مقایسه ی میزان پراکندگی محاسبه شد. برای مقایسه ی نتایج روش های مختلف اندازه گیری HbA1c با روش مرجع از آزمون one-way ANOVA و آزمون تعقیبی Bonferroni استفاده شد.

یافته ها

مقایسه ی نتایج گزارش شده توسط آزمایشگاه ها با نتایج روش مرجع نشان داد که 60 درصد آزمایشگاه ها مقدار HbA1c را خارج از بازه ی مجاز ارایه کردند و گزارش نامطلوب داشتند. میانگین و انحراف معیار و بازه ی شاخص ضریب تغییرات (Coefficient of variation) CV به ترتیب 0/02 و 0/04 (از 0/65 الی 25/18 درصد) بودند. مقایسه ی نتایج روش های مختلف با روش مرجع نشان داد که کاپیلاری الکتروفورز، ایمونوتوربیدومتری و آنزیماتیک از دقت مطلوبی برخوردار هستند. روش هایی که کم ترین دقت اندازه گیری را داشتند به ترتیب نفلومتری و کروماتوگرافی ستونی بودند.

نتیجه گیری

با وجود استانداردسازی روش های اندازه گیری HbA1c، هنوز گزارش نتایج مختلف از یک نمونه ی خون وجود دارد. بر اساس یافته های این مطالعه، بعد از روش HPLC، روش کاپیلاری الکتروفورز، نتایج قابل قبول تری نسبت به سایر روش ها ارایه می کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
368 تا 374
لینک کوتاه:
magiran.com/p2461476 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!