اثربخشی درمان تلفیقی تحریک الکتریکی غیرتهاجمی مغز با روش ذهن ‏آگاهی بر کاهش میزان ولع و عود مصرف سوءمصرف ‏کنندگان مت‏آمفتامین

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

مقدمه :

سوءمصرف مت‏آمفتامین مسیله ای است که در سال‏های اخیر ابعاد وسیع‏تری یافته و توجه و نگرانی جوامع را به خود جلب کرده است. این مطالعه با هدف تعیین اثربخشی درمان تلفیقی تحریک الکتریکی غیرتهاجمی مغز با روش ذهن‏آگاهی بر کاهش میزان ولع و عود مصرف سوءمصرف‏کنندگان مت‏آمفتامین انجام شد.

مواد و روش ها

این پژوهش نیمه تجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون و گروه کنترل با پیگیری 6 ماهه بود. جامعه آماری، تمامی مردان سوءمصرف‏کننده مت‏آمفتامین مراجعه‏کننده به بخش ترک اعتیاد بیمارستان فارابی شهر کرمانشاه (از اول خرداد تا آخر مرداد 1398) بودند. با نمونه‏گیری در دسترس، تعداد 30 نفر انتخاب شدند و در گروه‏های آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند و مقیاس پیشگیری از عود مصرف (Gorski، 1997) و ولع مصرف لحظه‏ای مواد (Franken و همکاران، 2002) را در سه مرحله تکمیل کردند. در گروه آزمایش، درمان تلفیقی در 10 جلسه (هفته‏ای 2 جلسه یک ساعته) اجرا گردید. داده‏ها با استفاده از واریانس با اندازه‏گیری‏های تکراری تحلیل شد.

یافته ها

درمان تلفیقی به ‏طور معنی‏داری موجب کاهش نمره پس‏آزمون ولع مصرف و ابعاد آن در آزمودنی‏های گروه آزمایش شد و این تاثیر در دوره پیگیری پایدار ماند (05/0>p). همچنین، تاثیر درمان تلفیقی بر کاهش نمره عود مصرف و ابعاد میل، باور و ادراک کنترل در آزمودنی‏های گروه آزمایش در مراحل پس‏آزمون و پیگیری معنی‏دار بود (05/0>p).

نتیجه گیری

یافته‏های مذکور گویای سودمندی درمان ترکیبی بر نشانگان مصرف در سوءمصرف‏کنندگان مت‏آمفتامین است. این یافته‏ها ضمن یاری ‏رساندن در تبیین سبب‏شناسی نشانگان مصرف معتادان، می‏تواند در طرح‏ریزی مداخلات توان‏بخشی و درمانی امیدبخش باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
36 تا 47
لینک کوتاه:
magiran.com/p2464547 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!