اثربخشی برنامه آموزشی رژیم غذایی بر کنترل عوامل خطر سندرم متابولیک و شاخص های استرس اکسیداتیو در پرسنل دانشگاه علوم پزشکی شاهرود

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

 سندرم متابولیک مشکلی است که سلامت عمومی را تهدید می‌کند. این مطالعه با هدف تاثیر اثربخشی برنامه آموزش تغذیه در کنترل خطر سندرم متابولیک (MetS) و شاخص‌های استرس اکسیداتیو در پرسنل شاغل در دانشگاه علوم پزشکی شاهرود انجام شد.

مواد و روش‌ها

این کارآزمایی بالینی تصادفی بر روی 92 نفر از کارکنان دارای سندرم متابولیک (MetS) در سال 2019 انجام شد. معیار ATP III برای تشخیص MetS مورد استفاده قرار گرفت، افراد مبتلا به دو گروه با استفاده از بلوک چهارتایی تقسیم شدند. در گروه‌های کنترل، از سخنرانی‌های آموزشی کوتاه و گروه مداخله مشاوره تغذیه فردی دریافت کردند. قبل و بعد از 12 هفته، اثربخشی آموزش و مشاوره تغذیه در کنترل عوامل خطر MetS و شاخص‌های استرس اکسیداتیو در دو گروه مورد بررسی قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها، از آمار توصیفی، مقایسه متغیرهای کیفی از آزمون مجذور کای و برای مقایسه میانگین گروهی قبل و بعد از مداخله، از آزمون تی مستقل استفاده شد (05/0P<). از نظر آماری معنی‌دار در نظر گرفته شد. کلیه تجزیه و تحلیل آماری با استفاده از (نرم‌افزار SPSS) انجام شد.

نتایج

 از نظر دور کمر، فشار خون، وزن، BMI و ظرفیت تام آنتی‌اکسیدانی بین دو گروه تفاوت بعداز مداخله تفاوت معنی‌داری وجود داشت (05/0P<).

نتیجه‌گیری

رعایت رزیم غذایی و برنامه آموزش تغذیه می‌تواند عوامل خطر سندرم متابولیک را کاهش داده لذا بهبود شیوه زندگی با حفظ وزن ایده‌آل توصیه می‌گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
18 تا 26
لینک کوتاه:
magiran.com/p2464657 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!