تحول تاریخی مضمون روایی «ترک کردن آریادنه» در نقاشی اروپایی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

حکایت بر جای ماندن آریادنه، شاهدخت کرت، که به ویژه با دو شخصیت اساطیری دیگر، تسیوس و دیونوسوس، در پیوند است در سیر ادوار تاریخی مورد توجه هنرمندان بوده است. سه صحنه مشهور و پرتکرار از این روایت، اول صحنه ای که آریادنه به خواب رفته و تسیوس او را با راهنمایی و حکم آتنا ترک می کند. دوم صحنه ای که دیونوسوس، آریادنه محزون را در جزیره ناکسوس پیدا کرده و از او دلجویی می کند. سوم آریادنه تنها بر جا مانده پس از بیدار شدن در حالی که دورنمایی از کشتی تسیوس را در دریا نظاره گر است. فراوانی و تکرار و توجه به هرکدام از این صحنه ها در دوران های متفاوت، تغییر می کند. نقاشی های یونان باستان اغلب به صحنه اول ارجاع دارد. در دوران رنسانس و باروک اغلب صحنه دوم تصویر می شود و از اواخر قرن هجدهم و خصوصا قرن نوزدهم صحنه سوم مورد توجه قرار می گیرد. اینکه هنرمند در چه زمانه و زمینه ای، کدام روایت را انتخاب کند یا بر چه وجهی از این مضمون متمرکز گردد، سرنوشت اثر را در تاریخ ویژه خود رقم می زند. هدف پژوهش حاضر که از منابع کتابخانه ای بهره برده و به روش کیفی و توصیفی-تحلیلی انجام شده، تحلیل نقاشی های این مضمون در سیر تاریخی و ارایه خوانشی از آن ها است.

زبان:
فارسی
صفحات:
67 تا 82
لینک کوتاه:
magiran.com/p2467330 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!