تاثیر استفاده از سبک رسمی و سبک محاوره ای در واقعیت افزوده بر یادگیری درس علوم تجربی دانش آموزان پایه هشتم متوسطه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیشینه و اهداف

ایجاد یک نظام آموزشی که توان تربیت دانش آموزان برای زندگی در جهانی که همواره در حال تغییر است، از اهداف بنیادین آموزش و پرورش در جوامع پیشرفته است. به همین جهت عجیب نیست که تعداد زیادی از نظام های تربیتی تصمیم دارند تکنولوژی های جدید آموزشی را در جهت رسیدن به اهداف آموزشی استفاده کنند. یکی از دلایل پویایی و کارایی نظام های آموزشی پیشرفته در کشورهای توسعه یافته این است که در نظام های یاد شده مدام  روش های یاددهی و یادگیری را مورد مطالعه قرار می دهند و همواره از بهترین روش ها و اثربخش ترین آن ها استفاده می نمایند. از این رو پیش بینی می شود که به کارگیری واقعیت افزوده به مثابه وسیله ای نوظهور در جهت ایجاد نوآوری در سیستم های آموزشی معمول می تواند رسیدن به اهداف آموزشی را تسهیل کند. از دیگر سو به کارگیری اصول طراحی چندرسانه ای در برنامه های آموزشی دیجیتال از اهمیت بالایی برخوردار است و در ساخت برنامه های واقعیت افزوده که می تواند به عنوان یک چندرسانه ای شناخته شود باید مورد توجه قرار بگیرد. بنابراین هدف از اجرای این پژوهش، بررسی تاثیر استفاده از سبک آموزش محاوره ای و سبک آموزش رسمی در واقعیت افزوده بر یادگیری درس علوم تجربی پایه هشتم متوسطه است.

روش ها 

جامعه آماری پژوهش حاضر شامل، دانش آموزان پسر پایه هشتم ابتدایی استان البرز در سال تحصیلی 1400- 1399 بوده و نمونه به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شده است. دانش آموزان هر سه کلاس در دو گروه آزمایش و یک گروه گواه قرار گرفتند. روش این پژوهش، از نوع آزمایشی و با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه بوده است.  به این صورت که یک گروه آزمایش با کمک نرم افزار واقعیت افزوده به سبک رسمی و یک گروه آزمایش با کمک نرم افزار واقعیت افزوده به سبک محاوره ای و گروه گواه با روش معمول آموزش دیدند. ابزار اندازه گیری پژوهش شامل آزمون یادگیری محقق ساخته علوم تجربی بود که  روایی صوری آن ها توسط  معلمان و  متخصصان  تکنولوژی  آموزشی سنجیده شد.

یافته ها

نتایج آزمون تحلیل کواریانس یک راهه ANCOVA نشان می دهد بین نمرات درس علوم تجربی در گروه های آموزش معمول، آموزش محاوره ای و آموزش رسمی تفاوت معنی داری وجود دارد (13/133 F= ٫p<0/05) و استفاده از سبک آموزش محاوره ای نسبت به روش آموزش معمول بر یادگیری تاثیر معناداری دارد. تفاوت بین میانگین نمرات گروه آموزش معمول با دو گروه آموزش محاوره ای و آموزش رسمی معنی دار است (p<0/05). و استفاده از هر دو سبک آموزش رسمی و آموزش محاوره ای در واقعیت افزوده، در مقایسه با روش آموزش معمول اثربخش تر است و موجب یادگیری بهتر درس علوم تجربی در دانش آموزان پایه هشتم متوسطه شده است. همچنین تفاوت میانگین نمرات گروه آموزش رسمی با گروه آموزش محاوره ای معنی دار است (p<0/05) و استفاده از سبک آموزش محاوره ای در واقعیت افزوده در مقایسه با روش آموزش رسمی اثربخش تر است و موجب یادگیری بهتر درس علوم تجربی می شود.

نتیجه گیری

باتوجه به داده های جمع آوری شده و نتایج حاصل از تحلیل ها چنین استنباط می شود که نتایج حاصل از مقایسه داده های گروهی که از برنامه واقعیت افزوده به سبک آموزش رسمی آموزش دیدند با داده های گروهی که با روش معمول آموزش دیدند معنادار بوده است. از سوی دیگر نتایج حاصل از مقایسه داده های گروهی که از برنامه واقعیت افزوده به سبک آموزش محاوره ای آموزش دیدند با داده های گروهی که با روش معمول آموزش دیدند معنادار بوده است. همچنین نتایج حاصل از مقایسه داده های گروهی که با برنامه واقعیت افزوده به سبک آموزش محاوره ای آموزش دیدند با داده های گروهی که با برنامه واقعیت افزوده به سبک آموزش رسمی آموزش دیدند معنادار بوده است و در مجموع استفاده از سبک محاوره ای با هدف یادگیری موثر بوده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
451 تا 466
لینک کوتاه:
magiran.com/p2469858 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!