سنجش ابعاد فرهنگ یادگیری الکترونیکی سازمانی و ارتباط آن با اشتیاق شغلی کارکنان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیشینه و اهداف

فرهنگ یادگیری سازمانی، اشتیاق شغلی و نیروی انسانی از مهم ترین عوامل موثر در پیشرفت یک سازمان می باشند. فرهنگ بر کلیه رفتار و اعمال انسان در تمام امور تاثیرگذار است. یادگیری در بقا و پیشرفت سازمان موثر است. نیروی انسانی از دارایی های با ارزش و محوری برای سازمان محسوب می شود. با توجه به شرایط خاص عصر حاضر اهمیت یادگیری الکترونیکی بیش از گذشته احساس می شود. از طرفی اشتیاق کارکنان به شغل خود از عوامل موثر بر موفقیت و بقای سازمان محسوب می شود؛ برهمین اساس این پژوهش به سنجش ابعاد فرهنگ یادگیری الکترونیکی سازمانی و ارتباط آن با اشتیاق شغلی کارکنان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی پرداخته است.

روش ها

این پژوهش از نوع توصیفی همبستگی و از نظر هدف کابردی است. برای دستیابی به هدف تحقیق هفت فرضیه تدوین شده است. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان دانشگاه به تعداد 300 نفر است که نمونه آماری با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شد. برای تعیین حجم نمونه از جدول مورگان استفاده گردید که بر این اساس 169 نفر تعیین شدند. ابزار اصلی جمع آوری داده ها برای پاسخ گویی به فرضیه های پژوهش دو پرسش نامه استاندارد انتخاب شد. پرسش نامه استاندارد فرهنگ یادگیری سازمانی به منظور ارزیابی فرهنگ یادگیری الکترونیکی سازمانی دارای 21 گویه از هفت مولفه در مقیاس 5 درجه ای لیکرت و پرسش نامه استاندارد اشتیاق شغلی برای ارزیابی اشتیاق شغلی کارکنان دانشگاه دارای 17 گویه از سه مولفه با طیف 5 گزینه ای لیکرت بوده است که روایی آن ها از نظر متخصصان تایید شده و ضریب آلفای کرونباخ این پرسش نامه ها به ترتیب 96/0 و 93/0 به دست آمد. از 169 پرسش نامه توزیع شده تعداد 154 پرسش نامه دارای اطلاعات کامل بود که مورد تجزیه و تحلیل نهایی قرار گرفتند. برای انتخاب آزمون آماری مناسب و بیان نرمال یا عدم نرمال بودن داده ها از آزمون کلموگروف - اسمیرنوف و برای تجزیه و تحلیل داده ها در آمار استنباطی به علت عدم توزیع نرمال داده ها از آزمون های ناپارامتریک (ضریب همبستگی اسپیرمن) با کمک نرم افزار SPSS 24 استفاده شده است.

یافته ها

فرضیه های پژوهش در بخش آمار استنباطی با استفاده از ضریب همبستگی اسپیرمن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت؛ نتایج به دست آمده ضریب همبستگی تمام مولفه های فرهنگ یادگیری الکترونیکی سازمانی با اشتیاق شغلی کارکنان دانشگاه را مثبت و معنا دار نشان داد که عبارتند از  ایجاد یادگیری مداوم 467/0، ارتقای کاوش و مباحثه 476/0، یادگیری تیمی 438/0، سیستم های تسهیمی 455/0، توانمندسازی افراد 536/0، سیستم ارتباطی 494/0 و تدارک رهبری 430/0. بیشترین ضریب همبستگی مربوط به مولفه توانمندسازی افراد است. همچنین ضریب همبستگی بین کلیه مولفه های فرهنگ یادگیری الکترونیکی سازمانی و اشتیاق شغلی 537/0 گزارش شده که نشان می دهد بین دو متغیر رابطه همبستگی مثبت، معنا دار و در حد متوسط وجود دارد.  

نتیجه گیری

یافته های پژوهش، نشان داد که فرهنگ یادگیری الکترونیکی سازمانی باعث افزایش اشتیاق شغلی می شود و رابطه فرهنگ یادگیری الکترونیکی سازمانی با اشتیاق شغلی مثبت و معنادار است. اشتیاق شغلی به پرورش یک فرهنگ یادگیری مثبت در سازمان کمک می کند و بدین طریق سازمان ها علاوه بر حفظ و نگهداری سرمایه های انسانی، کارکنانی با انگیزه، مسیول و درگیر با کارشان در اختیار دارند. بنابراین بهبود و تقویت فرهنگ یادگیری الکترونیکی سازمانی می تواند موجبات بهبود اشتیاق شغلی کارکنان را فراهم سازد و باعث اثربخشی سازمانی شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
605 تا 618
لینک کوتاه:
magiran.com/p2469868 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!