اثربخشی روش آموزش معکوس راهبردهای یادگیری (شناختی- فراشناختی) بر پیشرفت مهارت گفتاری و خودتنظیمی زبان آموزان در مقایسه با رویکرد سنتی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیشینه و اهداف

راهبرد کلاس معکوس یکی از روش های نوین آموزش-یادگیری است که در سالیان اخیر توانسته است نظر بسیاری از محققان و صاحب نظران را به خود جلب نماید و به عنوان راه حلی برای برون رفت از مشکلات مطرح شده و چالش های فرارو ارایه شود. افزون بر این در زمینه آموزش زبان انگلیسی، اخیرا توجه بسیاری از متخصصان معطوف به آموزش راهبردهای یادگیری به عنوان عاملی موثر بر فراگیری زبان شده است. امروزه بسیاری بر این باورند که فراگیری دانش زبانی به تنهایی موفقیت زبان آموزان را تضمین نمی کند؛ بلکه پرورش زبان آموزانی خودراهبر از اهمیت زیادی برخوردار است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش معکوس راهبردهای یادگیری (شناختی-فراشناختی) بر بهبود مهارت گفتاری و خودتنظیمی فراگیران صورت گرفت.

روش ها

این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه های آزمایشی و کنترل است. شرکت کنندگان این پژوهش 120 نفر از زبان آموزان سطح متوسط بودند که به سه گروه آزمایشی و یک گروه کنترل تقسیم بندی شدند. گروه آزمایشی اول همزمان با تدریس کتاب آموزشی معمول در موسسه تحت آموزش راهبردهای یادگیری (شناختی و فراشناختی) از طریق کلاس معکوس قرار گرفتند. به گروه آزمایشی دوم کتاب آموزشی موسسه از طریق شیوه کلاس معکوس بدون تلفیق آموزش راهبردهای یادگیری آموزش داده شد. گروه آزمایشی سوم همزمان با تدریس کتاب آموزشی، تحت آموزش راهبردهای یادگیری (شناختی و فراشناختی) از طریق کلاس درس سنتی قرار گرفتند. به زبان آموزان گروه کنترل کتاب آموزشی به روش معمول سنتی آموزش داده شد و سعی شد تحت آموزش هیچ یک از راهبردهای یادگیری قرار نگیرند. جهت سنجش میزان مهارت گفتاری شرکت کنندگان در ابتدا و انتهای پژوهش از آزمون های رایج در موسسه که بر اساس محتوای کتاب تدریس شده طراحی شده اند استفاده گردید. روایی ابزار توسط چندین نفر از مدرسان زبان باتجربه موسسه مورد بررسی وتایید قرار گرفت. پایایی ابزار نیز توسط آلفای کرونباخ سنجیده و برابر 88/0 گزارش شد. میزان خودتنظیمی فراگیران نیز باپرسش نامه خودتنظیمی بوفارد و همکاران (1995) ارزیابی شد. داده ها با استفاده از آزمون های کوواریانس چندمتغیره و تحلیل واریانس دوراهه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

یافته ها

یافته ها نشان داد که آموزش معکوس راهبردهای یادگیری بر بهبود مهارت گفتاری زبان آموزان تاثیر مثبت و معنی داری دارد. همچنین نتایج نشان داد که اثرات مستقل دو متغیر آموزش معکوس و آموزش راهبردهای یادگیری بر میزان خودتنظیمی فراگیران معنادار بوده، درحالی که تعامل این دو متغیر مستقل معنادار نیست. درادامه با توجه به نتایج آزمون تعقیبی توکی برای اثر آموزش معکوس و همچنین آموزش راهبردهای یادگیری چنین مشخص شد که تفاوت بین میانگین نمرات خودتنظیمی تمامی گروه ها در رابطه با روش آموزش معکوس و همچنین آموزش راهبردهای یادگیری معنی دار است.

نتیجه گیری

براساس نتایج به دست آمده می توان نتیجه گرفت آموزش معکوس به عنوان رویکردی نوین در قالب تلفیق با آموزش سنتی می تواند به افزایش کارایی کلاس های درس سنتی آموزش زبان منتهی شود. به علاوه فراگیران زبان انگلیسی عمدتا از کمبود تعامل در محیط خارج از کلاس درس شکایت دارند و کلاس های معکوس با فراهم کردن محیط های ارتباطی تعاملی خارج از کلاس درس می تواند این نیاز را مرتفع سازد.

زبان:
فارسی
صفحات:
635 تا 646
لینک کوتاه:
magiran.com/p2469870 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!