بررسی نظام مند اثرات فن آوری های نوین بر روندهای آموزشی آینده

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیشینه و اهداف

تلاش جوامع امروزی برای همگامی با تغییرات روزافزون در عرصه فن آوری به حوزه آموزش و پرورش هم کشیده شده است؛ براین اساس تغییرات و تحولات ساختاری، سازمانی و اداری در شکل کنونی مدارس به عنوان یک ضرورت در دیدگاه خبرگان و کارشناسان مطرح شده است. سرعت تغییرات و توسعه فن آوری ها و تاثیر آن بر روندهای آموزشی، به همراه خود، چالش ها و فرصت های استفاده از فن آوری های نوین را پیش روی آموزش قرار داده است. هدف این پژوهش بررسی اثرات فن آوری های نوین بر روندهای آموزشی آینده براساس مطالعات مروری روی منابع خارجی، منابع داخلی و مصاحبه با کارشناسان و خبرگان آموزشی است.

روش ها 

این پژوهش با رویکرد کیفی و به روش تحلیل مضمون انجام شده است. جامعه آماری شامل اسناد، مقالات، رساله ها، ویدیوهای سخنرانی و کنفرانس های آموزشی، طرح ها و گزارش های پژوهشی مرتبط با موضوع مورد پژوهش و قابل دسترسی در دو دهه اخیر و همچنین نتایج مصاحبه نیمه ساختاری انجام یافته با 20 نفر از صاحب نظران در حوزه تعلیم و تربیت در استان اردبیل است. داده ها به روش کیفی سه گام « تحلیل مضمون» کدگذاری، تحلیل و مقوله بندی شده اند.

یافته ها

یافته های این مطالعه، ذیل دو مضمون اصلی «تاثیر مثبت فن آوری در آموزش» و «چالش فن آوری و آموزش»، تدوین شد که مضمون اصلی اول با 40 مضمون فرعی و مضمون اصلی دوم 34 مضمون فرعی دسته بندی شد. ضرورت توجه به اثرات فن آوری برساختارها و فرصت های فردی، کاهش هزینه ها، راه حل های خودکار و افزایش بازده، بهبود بخشی به فرایند تدریس و... را می توان بخشی از مضمون های فرعی به دست آمده ذیل مضمون اصلی «تاثیر مثبت فن آوری در آموزش» به حساب آورد. همچنین در ذیل مضمون «چالش فن آوری و آموزش» مضمون های فرعی عدم همخوانی استانداردهای موجود با استانداردهای در حال ظهور، نیاز به مسیرها و زیر ساخت های جدید انتقال جریان آموزش در مدارس آینده، فرامرزی بودن فن آوری، گسترش اینترنت، فرهنگ-استارتاپی، نحوه مدیریت پیچیدگی و عدم اطمینان، حالت چسبنگی و نفوذ فن آوری در فرهنگ جامعه و... به دست آمد.

نتیجه گیری

توجه و برنامه ریزی برای تغییر در نظام آموزشی آینده را می توان از یافته های به دست آمده از این پژوهش استنباط کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
647 تا 659
لینک کوتاه:
magiran.com/p2469871 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!