بررسی کاربردپذیری سامانه یکپارچه اتوماسیون تحقیقات (سیات): ارزیابی اکتشافی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

امروزه محصولات سخت افزاری و نرم افزاری زیادی ازجمله نرم افزارهای اتوماسیون اداری، وب سایت های تحت وب مورداستفاده کارکنان اعم از اساتید و کارمندان واحدهای مختلف در اداره ها قرار می گیرد و وب سایت ها به عنوان یکی از جنبه های اصلی رقابت در هر سازمان محسوب می شوند. هدف از انجام این پژوهش ارزیابی اکتشافی کاربردپذیری نرم افزار سیات در دانشگاه علوم پزشکی مازندران می باشد.

روش کار

 روش کار مطالعه ی حاضر از نوع توصیفی-مقطعی بود که با استفاده از روش هیوریستیک (Heuristic) ارزیابی بر روی نرم افزار سامانه یکپارچه تحقیقات (سیات) توسط 3 ارزیاب انجام شد. سپس آن ها جهت ارزیابی شدت هر یک از گزینه های ده گانه، عددی بین 0 تا 4 را اعمال کردند. پس ازآنکه هر مشکل توسط ارزیاب ها دریکی از 10 شاخه ارزیابی نیلسن قرار گرفت مشکلات مطرح شده مشابه حذف ، میانگین نمرات مشکلات و شدت وخامت محاسبه شد.

یافته ها

در ارزیابی کاربردپذیری نرم افزار تحت وب سیات (سامانه) با استفاده از مولفه های ارایه شده توسط نیلسن درمجموع 92 مشکل کاربردپذیری شناسایی گردید. بیش ترین مشکل مربوط به تشخیص به جای یادآوری با (16 مشکل) 32/17 درصد و کم ترین تعداد مشکل مربوط به دو مولفه ی هم خوانی بین سیستم و دنیای واقعی و وضوح وضعیت سیستم با (6 مورد) 52/6 درصد بود.

نتیجه گیری

روش ارزیابی کاربردپذیری ارزان و ساده است و می توان مشکلات ناشی از وب سایت ها و اپلیکشین ها را به صورت بازخورد جهت ارتقا آن ها مورد ارزیابی قرار داد. هرچقدر نیاز کاربران سیستم سیات دقیق تر در نظر گرفته شود، استفاده از سیستم اثربخش و موجب رضایت کاربران خواهد شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
46 تا 55
لینک کوتاه:
magiran.com/p2470153 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!