بررسی و تحلیل فضایی - مکانی اثرات روابط شهر و روستا بر منابع انسانی نواحی روستایی با رویکرد آینده پژوهی (مطالعه موردی: بخش مرکزی- شهرستان ملایر)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

پژوهش حاضر با هدف بررسی و تحلیل فضایی- مکانی چگونگی تاثیر روابط شهر ملایر و روستاها بر منابع انسانی نواحی روستایی بخش مرکزی با رویکرد آینده پژوهی صورت گرفته است. این تحقیق با روش توصیفی - تحلیلی و کاربردی در چند مرحله به شیوه های کتابخانه ای و میدانی به صورت تهیه پرسشنامه انجام گردیده است. از دو جامعه آماری استفاده شده است الف. جامعه آماری در رابطه با تاثیر روابط شهر بر منابع انسانی پژوهش که 73 روستای بخش مرکزی شهرستان ملایرمی باشد و با توجه به حجم بالای جامعه آماری اقدام به نمونه برداری از روستاها شده است که100 خانوار از 5روستای مرکز دهستان به عنوان نمونه مورد مطالعه تحقیق انتخاب گردید. همچنین جامعه آماری آینده پژوهی که 20 نفر از متخصصین رشته های مرتبط با امر روستا و کشاورزی بوده است. در نهایت از تکنیک های دلفی، تحلیل ساختاری و نرم افزارهای میک مک استفاده شده است. نتایج حاکی از آن است که: شهر ملایر به عنوان شهر دوم استان با تجمیع امکانات زمینه قطبی شدن جمعیت و امکانات را فراهم نموده و به لحاظ اقتصادی و اجتماعی شهر ملایر با خرید محصولات (زراعی - باغی-دامی) روستاییان و ارایه مایحتاج رفاهی- معیشتی به روستاها ارایه خدمات نموده است. ولیکن رابطه بیشتر یک سویه بوده به گونه ای که در مدت زمان 60 سال از سال 1335 بیش از 100 روستا کاملا تخلیه شده اند و نسبت شهرنشینی از 9/15 درصد به 20/65 درصد در سال 1395 افزایش یافته است. همچنین با توجه به نتیجه گیری از سیستم میک مک و آینده نگری صورت گرفته 24 عامل اصلی در توسعه منابع انسانی نواحی روستایی موثر می باشند که رفع تبعیض بین نواحی شهری وروستایی و همچنین بهبود و متعادل کردن رابطه بین شهر ملایر و روستاها، ارتقای منزلت روستاییان، بهبود راه ها وامکانات ارتباطی، خرید تضمینی و تامین منابع مالی مورد نیاز روستاییان، توسعه اشتغال پایدار در روستاها، ساماندهی مراکز خدمات رسانی، کاهش تصدی گری، آمایش سرزمین وتوجه به روستاهای خاص، گسترش تعاونی های تولید وتوسعه فناوری، بهبود مدیریت منابع آب به همراه مدیریت یکپارچه توسعه وعمران روستاها به عنوان پیشرانهای مهم شناسایی گردیدند.

زبان:
فارسی
صفحات:
165 تا 186
لینک کوتاه:
magiran.com/p2470291 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!