تاثیر رژیم های غذایی مختلف شب پره هندی Plodia interpunctella (Hübner) بر ویژگی های زیستی و جدول زندگی زنبور Habrobracon hebetor Say

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

اثر رژیم های غذایی مختلف شب پره هندی Plodia interpunctella Hübner روی دوره رشد و نمو، باروری و فراسنجه های جدول زندگی زنبور پارازیتویید Habrobracon hebetor Say در شرایط آزمایشگاهی در دمای 2±26 درجه سلسیوس ، رطوبت 5± 65 درصد و دوره نوری 16:8 ساعت روشنایی و تاریکی بررسی شد. شش رژیم غذایی شامل پسته ، گردو، بادام ، خرما، انجیر و غذایی مصنوعی بود. نتایج نشان داد کوتاهترین طول دوره پیش از بلوغ زنبورهای پارازیتویید روی پسته (92/9روز) و طولانی ترین مربوط به انجیر (21/ 15روز) بود. بیشترین نسبت جنسی در پسته و رژیم غذایی مصنوعی (052)/ و کمترین میزان آن در انجیر و خرما (46/0) مشاهده شد. بیشترین طول عمر پارازیتوییدهای بالغ ماده در رژیم غذایی پسته (50/30روز) و کمترین آن در انجیر (35/28روز) بود. بیشترین تعداد میانگین تخم های گذاشته شده توسط ماده های H. hebetor در رژیم های غذایی پسته (5/348تخم) و کمترین در انجیر (09/306تخم) مشاهده شد. کمترین میانگین طول مدت یک نسل ((T در رژیم غذایی پسته (61/15روز) و بیشترین مقدار در انجیر (05/22روز) بود. همچنین پسته و رژیم غذایی مصنوعی بیشترین نرخ ذاتی افزایش جمعیت (rm) با 332/0و 327/0 و نرخ متناهی افزایش جمعیت () با 39/1 را در رژیم های غذایی مختلف داشتند. با توجه به نتایج پژوهش حاضر، پسته و رژیم غذایی مصنوعی به عنوان بهترین رژیم غذایی برای پرورش زنبور پارازیتویید شناسایی شدند. ولی با توجه به اینکه رژیم غذایی مصنوعی در مقایسه با سایر رژیم های بررسی شده از نظر اقتصادی ارزان تر و مقرون به صرفه می باشد لذا رژیم غذایی مصنوعی برای پرورش انبوه این زنبور پارازیتویید می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
223 تا 235
لینک کوتاه:
magiran.com/p2470327 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!