الگوی اشراف اطلاعاتی فرماندهان در کنترل تردد گروهک های تروریستی شهرستان پاوه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

اشراف اطلاعاتی فرماندهان از نیازهای اساسی و عوامل موفقیت برای پیش‌بینی آسیب‌ها و تهدیدات امنیتی و اخذ تصمیم مناسب توسط آنان است، این مهم در تامین امنیت پایدار مرزی از نقش بسزایی برخوردار است. پژوهش حاضر درصدد طراحی الگو اشراف اطلاعاتی فرماندهان در کنترل تردد گروهک‌های تروریستی در هنگ مرزی پاوه است.

روش‌

 این پژوهش ازنظر نوع، کاربردی و روش انجام آن ترکیبی است. جامعه مشارکت کننده بخش کیفی شامل فرماندهان و مدیران مرزبانی استان کرمانشاه و هنگ مرزی پاوه بودند که با روش هدفمند و براساس اصل اشباع نظری 15 نفر از آن ها انتخاب شدند. در بخش کمی، جامعه آماری 100 نفر است که حجم نمونه 81 نفر با استفاده جدول مورگان تعیین شد. روایی کیفی پژوهش از طریق دو نیمه کردن نتایج مصاحبه‌ها و کنترل آن و کار مستمر محقق با داده‌ها و روایی کمی تحقیق با بهره‌گیری از نظر خبرگان و پایایی آن براساس آلفای کرونباخ (871/.) تایید شد. تحلیل داده‌ها به روش تحلیل محتوای کیفی و تحلیل عاملی اکتشافی به‌وسیله نرم‌افزارهای Maxqda و SPSS و AMOS انجام شده است.

یافته‌ها

یافته ها نشان داد که درمجموع سه مقوله اصلی اشراف اطلاعات موضوعی، محیطی و فردی و 9 مقوله فرعی: 1- اطلاعاتی، 2- اقتصادی،  3- سیاسی، 4- سازمانی، 5- نیازهای فیزیکی مرز، 6- امکانات و تجهیزات، 7- ویژگی‌های محیطی، 8- نیروی انسانی و 9- معضلات اجتماعی مرزنشینان در قالب 54 گویه الگو اشراف اطلاعاتی فرماندهان در کنترل تردد گروهک‌های تروریستی را تبیین می‌کند.

نتیجه‌گیری

 توجه به ابعاد اشراف اطلاعات موضوعی، محیطی و فردی از اصول مهمی است که موفقیت یگان‌های انتظامی را در تامین امنیت مرزی تضمین می‌کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
179 تا 202
لینک کوتاه:
magiran.com/p2471718 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!