پیش بینی بهزیستی روان شناختی بر اساس مولفه های سرمایه روان شناختی و راهبردهای مقابله با استرس: مطالعه موردی شرکت گاز استان هرمزگان

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

اهمیت روز افزون وجود کارمندان توانمند در سازمان ها برای رسیدن به اهداف، بر لزوم توجه بیشتر به بهزیستی روان شناختی کارکنان و عوامل موثر در آن، تاکید می نماید. مطالعه حاضر با هدف بررسی نقش مولفه های سرمایه روان شناختی و راهبردهای مقابله با استرس در پیش بینی بهزیستی روان شناختی کارمندان شرکت گاز استان هرمزگان انجام شده است.

روش بررسی

این پژوهش با هدف کاربردی، از نوع همبستگی می باشد که به صورت مقطعی و به روش نمونه گیری خوشه ای در سال 1400 بر روی 130 نفر از کارکنان شرکت گاز استان هرمزگان انجام گرفته است. به منظور جمع آوری داده ها از سه پرسشنامه سرمایه روان شناختی لوتانز (PCQ)، پرسشنامه مقابله با شرایط پراسترس فرم کوتاه (CISS-21) و پرسشنامه بهزیستی روان شناختی ریف (RSPWB) استفاده شده است. سپس داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS-24 و آزمون رگرسیون گام به گام تجزیه وتحلیل گردید.

یافته ها: 

نتایج این مطالعه نشان داد بین بهزیستی روان شناختی و سرمایه روان شناختی و راهبردهای مقابله ای مسیله محور همبستگی مثبت و بین بهزیستی روان شناختی و راهبرد مقابله ای هیجان محور همبستگی منفی وجود دارد و متغیرهای امیدواری، تاب آوری و راهبرد مقابله ای هیجان محور نقش پیش بینی کنندگی موثری بر شاخص بهزیستی روان شناختی دارند.

نتیجه گیری:

 بالا بودن تاب آوری و امید و استفاده از سبک های مقابله ای مسیله مدار پیش بینی کننده بهزیستی روان شناختی بالاتر کارکنان است؛ بنابراین پیشنهاد می شود که مدیران برنامه های آموزشی بیشتری را در جهت ارتقا سرمایه روان شناختی، آموزش سبک های مناسب مقابله با استرس و استفاده بیشتر از راهبردهای مسیله مدار برای کارکنان در نظر گرفته و تاب آوری و امید را در آنان تقویت کنند.

زبان:
فارسی
صفحات:
220 تا 230
لینک کوتاه:
magiran.com/p2472002 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!