ارزیابی سیاست های حمایتی دولت از صنایع دارویی در شرایط تحریم و همه گیری کووید- 19

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

در شرایط کنونی که تحریم‌های زیادی بر کشور تحمیل‌شده و از سوی دیگر با ظهور کووید-19، تامین دارو برای نظام سلامت کشور از اهمیت بیشتری برخوردار است. با توجه به شرایط سیاسی و اقتصادی، توسعه و برنامه‌ریزی دقیق و صحیح دولت جهت حمایت از صنایع دارویی در اولویت قرار دارد. لذا، این پژوهش به شناسایی سیاست‌های حمایتی دولت و تعیین میزان تاثیرگذاری و رتبه‌بندی آن‌ها‌ از صنایع دارویی در شرایط تحریم‌ها و همه‌گیری کووید-19 پرداخته است.

روش ها

پژوهش حاضر از نوع کاربردی با روش توصیفی-تحلیلی انجام شد. ابزار گردآوری داده پرسشنامه و راهنمای مصاحبه با خبرگان بود. تعداد خبرگان شرکت‌کننده در این پژوهش 10 نفر از مدیران بخش‌های مختلف شرکت‌های دانش‌بنیان دارویی بود که با استفاده از روش نمونه‌گیری غیر تصادفی در دسترس انتخاب شدند. روابط علی و معلولی متغیرهای مدل با استفاده از روش دیمتل فازی شناسایی شدند. در انتها میزان اهمیت هریک از حمایت‌ها با روش تحلیل شبکه‌ای فازی و نرم‌افزار سوپر دسیژن تعیین شد.

یافته ها

سه دسته سیاست‌های حمایتی و هشت حمایت مرتبط با نقش موثر دولت در توسعه صنایع دارویی کشور شناسایی شد. گروه حمایت معافیت‌ها به‌عنوان مهم‌ترین سیاست‌های حمایتی شناخته شد که شامل معافیت گمرکی، در نظر گرفتن معافیت‌های مالیاتی لازم برای شرکت‌های دارویی و معافیت یا تعویق انداختن وام‌های قبلی بود.

نتیجه‌گیری

امنیت صنایع دارویی از اهداف اصلی سیاست‌های توسعه‌ای است و قطع وابستگی با سایر کشورها و خودکفایی در این صنعت به سیاست‌های حمایتی از سوی دولت نیاز دارد که نتایج مطالعه حاضر می‌تواند در اولویت‌بندی این سیاست‌ها در شرایط تحریم‌و همه‌گیری کووید-19 کمک ‌نماید.

زبان:
فارسی
صفحات:
69 تا 79
لینک کوتاه:
magiran.com/p2474262 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!