بازخوانی هویت در مینیاتور معاصر با تمرکز بر آثار شهزیا سکندر
هویت مسیله ای چند بعدی و متکثر است و خاستگاه آن را باید در میل به کنکاش انسان برای شناخت تعلقات بنیادی و ذاتی خود، با هدف برآورده شدن نیازها و ارضای حس تعلق به جمع و زیست مشترک و شناسایی ویژگی های شخصیتی جست وجو کرد که موجب تمایز یک فرد از دیگری خواهد شد. موضوع هویت که از چالش برانگیزترین حوزه ها در علوم نظری است به یکی از دغدغه های هنرمندان معاصر بدل شده است. این مقاله ابتدا هویت را تعریف و سپس شهزیا سکندر از هنرمندان معاصر پاکستانی را معرفی می کند. شهزیا که در شهر لاهور پاکستان و در شرایط نابسامان سیاسی و فرهنگی رشد یافت و با مهاجرت به نبوغ هنری رسید، نقش خود را در تحقیق و پیگیری منشا سنت تصویری اسلامی می بیند و با ادغام عناصر تصویری نگارگری و تمثیل های دو فرهنگ هند و اسلام، چندگونگی تجربیات، زندگی شخصی، سیاست و به ویژه نقش زن مسلمان را در جهان معاصر کاوش می کند. خلا حضور زنان در محافل اجتماعی و هنری یکی از دغدغه های این هنرمند است که با استفاده از رسانه های نوین، عناصر نقاشی نگارگری ایرانی و هندی را با زبانی جدید بیان می کند. این پژوهش به روش توصیفی تحلیلی آثار این هنرمند را بررسی می کند و هدف آن تحلیل آثار هنرمند در کشف پیچیدگی های هویت در بستر مقتضیات هنر معاصر است. همچنین در این راستا به این سوالات پاسخ داده می شود: مولفه های هویت در آثار سکندر کدام اند؟ آیا هنرمند توانسته است پاسخی برای پرسش هایی از کیستی خود بیابد؟ هنرمند چه عناصری را برای بیان ایده های خود یافته است؟
شهزیا سکندر ، هویت ، مینیاتور ، هنر معاصر
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.