اختلالات شناختی در سالمندان، قبل و بعد از عمل جراحی

چکیده:
مقدمه
اختلالات شناختی از مسایل مهم موجود بعد از عمل جراحی می باشد. این اختلالات به خصوص دلیریوم که جدی ترین آنهاست در سالمندان شیوع دارد. ایجاد اشکال در نتیجه عمل جراحی و افزایش مرگ و میر و عوارض دیگر از موارد قابل اهمیت در بیماران با اختلال شناختی بعد از عمل جراحی است. حسب اهمیت این اختلالات بر آن شدیم تا با یک مطالعه میزان آن را بعد از عمل جراحی با قبل از آن مقایسه کنیم.
روش کار
در این مطالعه تحلیلی 120 بیمار بالای 65 سال بستری در بخش های جراحی بیمارستان الزهرا (س) بطور تصادفی جهت مطالعه انتخاب شدند. این بیماران قبل از عمل جراحی (روز بستری) و سه روز بعد از آن مورد سوال قرار گرفتند. پرسشنامه مورد استفاده پرسشنامه (Mini Mental Status Examination) MMSE و همچنین سوالات مربوط به جنس، سن و نوع عمل جراحی بود. اطلاعات جمع آوری شد و توسط نرم افزار SPSS تحلیل گردید.
نتایج
فراوانی نسبی اختلالات شناختی از 10% قبل از عمل جراحی به 29.1% بعد از آن رسید که آزمون آماری تفاوت معنی داری را نشان می دهد (P<0.0001). میزان اختلالات در مردان قبل از عمل 9.7% و بعد از آن 34.7% و در زنان قبل از عمل 10.4% و بعد از آن به 20.8% رسید. از لحاظ سنی نیز افزایش فراوانی با افزایش سن ارتباط داشت در مورد عمل جراحی فراوانی اختلالات شناختی در جراحی های گردن 30%، در جراحی قفسه سینه 30%، در جراحی شکم 24.4%، در جراحی لگن 40% و در جراحی ارتوپدی 28.5% بود.
بحث: با توجه به نتایج بدست آمده توجه به مسایل روحی روانی، بخصوص اختلالات شناختی بعد از عمل جراحی از اهمیت بالایی برخوردار است و باید نکات مهم در ارزیابی بیماران بعد از عمل جراحی در نظر گرفته شود. این مورد بخصوص در سالمندان و کلا با افزایش سن از اهمیت بالاتری برخوردار است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
135
لینک کوتاه:
magiran.com/p247606 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!