مقایسه آگاهی، نگرش و عملکرد پرستاران و دانشجویان پرستاری در ارتباط با کنترل عفونت بیمارستانی در مرکز آموزشی، درمانی امام خمینی (ره) سراب، سال 1399

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

عفونت‫ های بیمارستانی در اثر اقامت بیمار در بیمارستان رخ داده و از جمله مهمترین عوامل ایجادکننده مشکلات پزشکی، اجتماعی و اقتصادی در کشورهای مختلف هستند. اعضای تیم مراقبت بهداشتی بویژه پرستاران نقش منحصر به فردی در کنترل عفونت‫ های بیمارستانی دارند. این مطالعه با هدف مقایسه دانش، نگرش و عملکرد پرستاران و دانشجویان پرستاری در خصوص کنترل عفونت بیمارستانی در مرکز آموزشی- درمانی امام خمینی (ره) سراب انجام شد.

روش کار

این مطالعه توصیفی- تحلیلی به صورت مقطعی در سال 1399 روی 135 نفر از پرستاران و 135 نفر از دانشجویان در عرصه پرستاری مرکز آموزشی- درمانی امام خمینی (ره) سراب که به صورت نمونه‫ گیری در دسترس انتخاب شدند، انجام شد. ابزار گردآوری داده‫ ها پرسشنامه پژوهش گر ساخته جهت سنجش آگاهی، نگرش و عملکرد جامعه هدف در خصوص کنترل عفونت های بیمارستانی بود. اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS-19 و روش‫ های آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (آزمون های تی تست، ضریب همبستگی اسپیرمن و تحلیل واریانس) تجزیه و تحلیل گردید.

یافته ها

 میانگین نمرات آگاهی پرستاران (51/ 3 ±6/ 9) از دانشجویان (10/ 4±1/ 9) بیشتر بود و هر دو در سطح ضعیف قرار داشتند. همچنین میانگین نمرات نگرش (48/ 6± 32/ 41) و عملکرد (99/ 2±53/ 46) پرستاران از میانگین نمرات نگرش (79/ 5±70/ 39) و عملکرد دانشجویان (57/ 2±83/ 43) بیشتر بود که نشان ‫دهنده نگرش و عملکرد متوسط دانشجویان و پرستاران بود.

نتیجه گیری

با توجه به اهمیت کنترل عفونت‫ های بیمارستانی، علاوه بر تاکید بیشتر بر آموزش پرستاران در قالب برنامه ‫های آموزش ضمن خدمت، در دوران تحصیل نیز بایستی تمرکز بیشتری بر تدریس مباحث مربوط به رعایت موازین عفونت های بیمارستانی انجام گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
17 تا 27
لینک کوتاه:
magiran.com/p2476204 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!