میزان رضایتمندی از برنامه های آموزش مجازی در پاندمی کووید-19 و ارتباط آن با عملکرد تحصیلی در دانشجویان پرستاری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

با ورود بیماری کووید-19 و تاثیرات آن، آموزش به سمت آموزش غیر حضوری و مجازی حرکت کرد. درک رضایت دانشجویان نسبت به آموزش مجازی، به برنامه ریزان آموزشی کمک می کند تا به آموزش مجازی موثرتری دست یابند. از سویی عملکرد تحصیلی دانشجویان یکی از ملاک های کارآیی نظام آموزشی بوده و کاهش آن باعث اتلاف زمان، هزینه و منابع مراکز آموزشی می شود. لذا هدف از این مطالعه تعیین میزان رضایتمندی دانشجویان پرستاری از برگزاری برنامه های آموزش مجازی در پاندمی کووید-19 و ارتباط آن با عملکرد تحصیلی آنان بود.

روش کار

این مطالعه توصیفی- همبستگی در سال تحصیلی 1400-1399 در دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه انجام شد. تعداد 223 دانشجوی پرستاری ترم های 2 تا 7 از طریق سرشماری وارد مطالعه شدند. داده ها با استفاده از فرم مشخصات جمعیت شناختی و پرسشنامه های رضایت و عملکرد تحصیلی دانشجویان جمع آوری گردید. داده های جمع ‫آوری ‫شده با استفاده از نرم افزار SPSS-22 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. برای توصیف داده ها از آمارهای توصیفی (فراوانی مطلق، میانگین، انحراف معیار و درصد توزیع فراوانی) و تحلیلی (کولموگروف- اسمیرنوف، ضریب همبستگی اسپیرمن، ضریب همبستگی پیرسون، ضریب همبستگی فی و کرامر، رگرسیون خطی و من - ویتنی) استفاده شد.

یافته ها

میانگین میزان رضایتمندی و عملکرد تحصیلی دانشجویان به ترتیب 16/21±149/65و 22/94±74/35بود. همچنین رضایتمندی اکثر دانشجویان (73/1%) در حد متوسط و عملکرد تحصیلی آنها (64/6%)، بسیار خوب ارزیابی شد. نتایج نشان داد که رضایتمندی با عملکرد تحصیلی دانشجویان رابطه مثبت معنا داری داشته (0/05<p و 0/193r=) و پیش‫ بینی‫ کننده آن بود (001/ 0=p).

نتیجه گیری

دانشجویان پرستاری رضایتمندی متوسط و عملکرد تحصیلی بسیار خوبی در آموزش مجازی داشتند و رضایت دانشجویان، پیش بینی کننده مثبت و معنادار عملکرد تحصیلی آنان بود. لذا، به مسیولین دانشگاهی پیشنهاد می‫شود با برنامه ریزی در راستای بهبود شرایط و رفع مشکلات موجود، عملکرد تحصیلی دانشجویان را از طریق کسب رضایت آنان افزایش دهند تا از آموزش مجازی در کنار آموزش حضوری و به صورت ترکیبی استفاده شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
40 تا 51
لینک کوتاه:
magiran.com/p2476206 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!