طراحی مدل مدیریت منابع انسانی سازمان های آینده چابک در نظام اداری ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

منابع انسانی از مهمترین عوامل تاثیر گذار بر سازمانهای چابک آینده بوده است. هدف تحقیق ارایه مدل مدیریت منابع انسانی در سازمانهای آینده چابک و تعیین ضریب اهمیت ابعاد و مولفه ها می باشد. تبیین ابعاد منابع انسانی و ابعاد سازمان چابک و اولویت بندی این ابعاد و مولفه ها در سازمان های مورد مطالعه ، نوآوری و سهم ارزش افزایی این پژوهش می باشد

روش

تحقیق از منظر هدف توسعه ای، از نظر روش توصیفی و پیمایشی است. از مرور ادبیات و پیشینه تحقیق و همچنین نظر خبرگان که از طریق نمو نه گیری هدفمند انتخاب شده بودندابعاد چابکی و ابعاد و مولفه های مدیریت منابع انسانی طی سه مرحله با استفاده از روش دلفی غربال شده و با استفاده از روش بهترین - بدترین (BWM) ضریب اهمیت یا وزن آنها برای سازمان ها بدست آمد

یافته ها

ازنتایج حاصله 9 بعد چابکی و 5 بعد و30 مولفه مدیریت منابع انسانی بدست آمد. از ترکیب ابعاد و مولفه ها، مدل مدیریت منابع انسانی در سازمان های چابک آینده بدست آمد. بر اساس مدل ارایه شده بیشترین درجه اهمیت در بین ابعاد مدیریت منابع انسانی بعد جذب و در بین مولفه ها انتخاب بر مبنای شایسته سالاری، شایسته گزینی و گزینش متمرکز بوده است.

نتیجه گیری

با توجه به نتایج تحقیق بایسته است که در سازمانهای آینده چابک بر رعایت و استقرار قواعد جذب و گزینش نیرو به عنوان مهمترین مولفه همت گماشته، بر رعایت شایسته سالاری و شایسته گزینی در بکارگیری و انتصاب افراد تاکید گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
241 تا 270
لینک کوتاه:
magiran.com/p2476501 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!