بررسی مقایسه ای عملکرد و همپوشانی کنونی (سال 1400) موتورهای کاوش گوگل، یاهو و بینگ نسبت به سال 1398

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

هدف :

امروزه با گسترش وب، استفاده از ابزارهای بازیابی موفق از این بستر اطلاعاتی عظیم اهمیت زیادی یافته است. بر این اساس، هدف پژوهش حاضر بررسی مقایسه ای عملکرد و همپوشانی کنونی موتورهای جستجوی گوگل، یاهو، و بینگ در بازیابی اطلاعات نسبت به سال 1398 است.

روش شناسی:

 پژوهش حاضر یک  پژوهش کاربردی و نیمه تجربی  است. جامعه آماری شامل تمام موتورهای جستجوی فعال در وب است و نمونه ها از طریق نمونه گیری هدفمند برگزیده شدند.

یافته ها

میزان دقت گوگل، یاهو، و بینگ در سه نوع جستجو نسبت به یافته های پژوهش عباسی دشتکی و قاسمی الوری افزایش یافته است. گوگل همچنان نسبت به موتور جستجوی یاهو و بینگ، دقت بیش تری دارد. گوگل در جستجوی سوالی، یاهو و بینگ در جستجوی عبارتی نسبت به دو نوع دیگر جستجو دقت بیش تری داشتند. در سال 1398 گوگل در جستجوی کلیدواژه ای، یاهو در جستجوی کلیدواژه ای و عبارتی و بینگ در جستجوی کلیدواژه ای دقت بالاتری داشتند. همپوشانی بین این موتورهای جستجو نسبت به سال 1398 کم تر شده است.

بحث و نتیجه گیری

موتورهای جستجوی نمونه نسبت به سال 1398 عملکرد بهتری از خود نشان داده اند و در سه نوع جستجو قدرتمندتر شده اند. گوگل با به کارگیری نتایج غنی، گراف دانش، رابط کاربری شخصی سازی شده، الگوریتم هایی از قبیل مرغ مگس خوار، پنگوین، پاندا، و غیره یک ابزار قدرتمند محسوب می شود. همپوشانی موتورهای جستجوی مورد بررسی نسبت به سال 1398 کم تر شده است. به نظر می رسد خزنده های این ابزارها صفحات منحصر برد بیش تری را مورد بررسی قرار داده اند و این می تواند نشان از تمایز و قابلیتهای الگوریتم های جدید مورد استفاده در خزنده های هر کدام از این ابزارها باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
73 تا 83
لینک کوتاه:
magiran.com/p2476524 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!