ارائه الگویی ایجاد انگیزش بلوغ فناوری اطلاعات رشته علم اطلاع شناسی و دانش شناسی به شیوه گارتنر در سازمانها و کتابخانه ها (مورد مطالعه: مرکز اسناد و مدارک)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

هدف:

 پژوهش حاضر با هدف  معرفی مدل بهینه برای اندازه گیری بلوغ فناوری اطلاعات به شیوه مدل بلوغ گارتنر در مرکز اسناد و مدارک ایران صورت گرفت.

روش شناسی پژوهش: 

 پژوهش براساس مدل ترکیبی ارایه شده، بلوغ فناوری اطلاعات حوزه علم اطلاع شناسی و دانش شناسی در سازمان  اسناد و مدارک کشور  به شیوه گارتنر  صورت گرفت؛  جامعه آماری پژوهش مدیران ارشد و کارشناسان حوزه فناوری اطلاعات سازمان اسناد و مدارک استان تهران است. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بود. جمع آوری اطلاعات به صورت غیراحتمالی و به روش قضاوتی انجام شده است. اطلاعات از 27 نفر مدیر ارشد و کارشناس جمع آوری شده که وزن پاسخ کارکنان 1 و مدیران 5 در نظر گرفته شده است. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده شده است. به منظور توسعه این پرسشنامه در ابتدا مولفه های اصلی مدل گارتنر شامل 24 مولفه اصلی در قالب پرسش در آمدند.

یافته ها

نشان داد که مدل بهینه برای اندازه گیری بلوغ فناوری اطلاعات به شیوه مدل بلوغ گارتنر  24 مولفه  اطلاعات در سطح پایین تر از میانگین و در سطح 1 بلوغ (آگاهی) قرار دارند. و همچنین مولفه بلوغ در 26 گروه همسان دسته بندی شده اند . گروه در سطح بالاتر از میانگین و در سطح (3 بلوغ) فعال قرار دارند.

بحث و نتیجه گیری

نتایج این پژوهش می تواند به عنوان الگویی برای معرفی مدل بهینه برای اندازه گیری بلوغ فناوری اطلاعات  استفاده شده و بدین ترتیب زمینه را برای مرکز اسناد از نظر بلوغ در سطح دو (آگاهی) قرار دارد  که شیوه گارتنر  برای این سازمان ها مناسب ترین است.

زبان:
فارسی
صفحات:
79 تا 91
لینک کوتاه:
magiran.com/p2476530 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!