ویژگیهای جمعیت شناختی وبالینی بیماران مبتلا به کوید 19 بستری در بیمارستان های غرب مازندران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

کرونا ویروس (کووید-19) یک عامل تهدیدکننده زندگی در سراسر دنیاست. شناسایی ویژگی های جمعیت مبتلا، به تشخیص عوامل خطرزا و تعیین اهداف درمانی موثرتر کمک می کند، لذا مطالعه حاضر باهدف بررسی خصوصیات دموگرافیک و علایم بالینی بیماران بستری به علت کرونا ویروس (کووید -19) در بیمارستان های غرب استان مازندران انجام شده است.

مواد و روش ها

مطالعه حاضر یک مطالعه توصیفی مقطعی می باشد که بر روی 758 بیمار بستری در بخش های مراقبت از بیماران کرونا به روش سرشماری انجام شده است. جامعه پژوهش حاضر تمامی بیماران مبتلا به کووید-19، که در بخش های داخلی، ICU و بخش 550 (ویژه بیماران کرونا) در بازه زمانی 25 بهمن 1399 الی 30 اردیبهشت 1400 بستری بودند، می باشد. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه دموگرافیک و اطلاعات ثبت شده در سامانه MCMC می باشد داده ها با استفاده از آزمون های آماری توصیفی و استنباطی و به وسیله نرم افزار SPSS نسخه ی 22 تحلیل شدند.

یافته ها:

 1/52% از بیماران مبتلا به کووید-19 را مردان و 9/47% از این بیماران را زنان تشکیل می دادند میانگین و انحراف معیار سن بیماران 22/18 ± 77/59 سال بود. بیشترین علامت بالینی تب (7/53%) و سرفه (3/46%) بوده است. ارتباط آماری معنی داری بین ابتلا به کرونا و وجود بیماری های همراه سرطان (0001/0=P)، دیابت (008/0=P)، بیماری های سیستم ایمنی (001/0=P)، بیماری قلبی (0001/0=P) و پرفشاری خون (0001/0=P) در بیماران مورد تحقیق برحسب نتیجه درمان (ترخیص و مرگ) دیده می شود.

نتیجه گیری:

 سن بالا و داشتن بیماری های زمینه ای افراد را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به کووید 19 قرار می دهد. توصیه می شود این افراد موردتوجه بیشتری قرار بگیرند.

زبان:
فارسی
صفحات:
58 تا 69
لینک کوتاه:
magiran.com/p2476651 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!