بررسی تاثیر میزان شاخص بین المللی ناهمواری جاده و سرعت وسیله نقلیه بر روی مصرف سوخت 5 کلاس وسیله نقلیه و بومی سازی نرم افزار MOVES

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (ترویجی)
چکیده:
در جاده های کشور سالانه 5 میلیارد لیتر سوخت مصرف می شود که این موضوع اهمیت کاهش مصرف سوخت را در حوزه حمل ونقل جاده ای می رساند. یکی از سیاسیت های کوتاه مدت کاهش مصرف سوخت، بهبود شرایط روسازی جاده می باشد. ویژگی های مختلف سطح روسازی که در تماس با لاستیک وسیله نقلیه می باشد، بر روی مقاومت غلتشی و به تبع آن مصرف سوخت وسایل نقلیه تاثیرگذار است. به منظور بررسی این سیاست کوتاه مدت کاهش مصرف سوخت، به بررسی تاثیر توام شاخص بین الملی ناهمواری جاده (1IRI) و سرعت وسیله نقلیه بر روی مصرف سوخت 5 کلاس وسیله نقلیه (در حال حرکت) پرداخته شده است. بدین منظور از مدل های 2HDM-4 و MOVES3 و ارتباط این دو مدل بر مبنای معادله قدرت مشخصه وسیله نقلیه (VSP4) استفاده شده است. بر اساس نتایج این تحقیق به ازای افزایش ا واحد (1 m/km) در شاخص بین المللی ناهمواری، مصرف سوخت وسایل نقلیه سبک در سرعت های پایین (کمتر از60 کیلومتر بر ساعت) و در سرعت های بالا (بیشتر از60 کیلومتر بر ساعت) به ترتیب به طور میانگین 1.6 و 3.3 درصد و در وسایل نقلیه سنگین به ترتیب به طور میانگین 0.8 و 1.7 درصد افزایش می یابد.
زبان:
فارسی
صفحات:
17 تا 29
لینک کوتاه:
magiran.com/p2476683 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!